Disputas: Karianne Risberg

M.Sc. Karianne Risberg ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Immunotoxins in targeted therapy of cancer – a study in malignant melanoma cells

1. opponent: Dr. Hendrik Fuchs, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Tyskland
2. opponent: Professor Thoralf Christoffersen, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Anne Simonsen, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jan Øivind Moskaug, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Dr. Yvonne Andersson, Institutt for kreftforskning, OUS Dnr

Antall nye tilfeller av kreft har steget det siste tiåret, samtidig som stadig flere pasienter blir helbredet av sin sykdom. Avhengig av krefttype, er det allikevel mange som ikke responderer på etablerte behandlingsregimer som kjemo- og stråleterapi, eller som må avbryte behandling på grunn av bivirkninger på grunn av uønskede effekter på normale celler. Nye behandlingsmåter for forskjellige krefttyper er derfor nødvendig.

Immuntoksiner er stoffer som spesifikt binder til kreftceller som så dør, mens de har liten eller ingen effekt på normale celler. I sin avhandling Immunotoxins in targeted therapy of cancer – a study in malignant melanoma cells viser stipendiat Karianne Risberg at immuntoksinet 9.2.27PE dreper melanom celler (kreftceller fra føflekk-kreft) uavhengig av grad av resistens mot den mest vanlig brukte cellegift. Trifenylmetyl-derivater er små molekyler som Risberg og hennes medarbeidere har vist virker på gener som er viktige for dannelse av enumettede fettsyrer nødvendig for oppbygning av cellemembranen. Ved å kombinere immuntoksiner med enkelte slike stoffer ble den celledrepende effekten av immuntoksinet betydelig forsterket.

Resultatene fra dette arbeidet kan på sikt bidra til å utvikle nye og alternative behandlingsmetoder for kreft.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 21. apr. 2010 15:19 - Sist endret 22. apr. 2010 12:46