Disputas: Jo Anders Rønneberg

Cand.scient. Jo Anders Rønneberg ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): DNA methylation analysis of primary breast tumors: from single genes to microarrays

1. opponent: Førsteamanuensis Zdenko Herceg, International Agency for Research on Cancer (IARC), Lyon, Frankrike
2. opponent: Seniorforsker Irina Stancheva, Wellcome Trust Centre for Cell Biology, University of Edinburgh, UK
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Philippe Collas, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Toril Sauer, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Vessela N.Kristensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Cand. Scient Jo Anders Rønneberg har i sin doktorgrad arbeidet med epigenetisk regulering i bryst svulster. Han har identifisert mekanismer som påvirker den epigenetiske reguleringen i tillegg til å påvise sammenhenger mellom epigenetisk regulering og ulike molekylære og patologiske forhold i svulsten samt det kliniske forløp hos pasienten.
Epigenetiske forandringer er svært hyppige i mange ulike kreftformer inkludert brystkreft. Disse forandringene er med på å påvirke egenskapene til en kreftsvulst og forståelsen av disse kan være med på å si noe om sykdomsforløp hos den enkelte pasient samt bli brukt til å skreddersy behandling. DNA metylering er en type epigenetisk regulering
I sin avhandling DNA methylation analysis of primary breast tumors: from single genes to microarrays har Jo Anders Rønneberg og medarbeidere funnet at forandringer i pasientens DNA kan ha betydning for i hvilken grad et gen er skrudd av ved DNA metylering. Disse forandringene i pasientens DNA kan dermed være viktig i behandlingssammenheng hvis metylering av DNA er med på å påvirke tiden et medikament får virke i en kreftcelle.
Rønneberg og kolleger har funnet at svulster som ikke har DNA metylering i en membrantransportør har dårlig respons på behandling med en bestemt type cellegift og funnet at DNA metylering i dette genet samt to andre gener gir bedre overlevelse i denne pasientgruppen. Dette arbeidet danner et grunnlag for større studier av liknende pasientgrupper og disse genene kan vise seg å være nyttige markører for fremtidig behandling av pasienter.
Videre har Rønneberg og kolleger identifisert fire gener som har unormal DNA metylering i en gruppe av pasienter med tidlig ikke-invasive brystkreft samt identifisert spesifikke epigenetiske forandringer i molekylære undergrupper av brystkreft. Disse studiene er med på å øke forståelsen av de epigenetiske forandringene i brystsvulster og er med på å danne grunnlag for forbedret diagnose og fremtidig behandling av brystkreftpasienter.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 17. juni 2010 11:08 - Sist endret 17. juni 2010 11:15