Disputas: Lotte Victoria Rogg

Cand.med. Lotte Victoria Rogg ved Institutt for sykehusmedisin, Ullevål og Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Communicating medical prognosis. Concepts, attitudes and practice.

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Yvonne Brandberg, Karolinska universitetssjukhuset, Solna, Sverige
2. opponent: Førsteamanuensis Pål Guldbrandsen, Kompetansesenter for Helsetjenesteforskning, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Rolf Kåresen, Institutt for sykehusmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Reidun Førde, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Peter Kjær Graugaard, Lovisenberg diakonale sykehus; professor Jon Håvard Loge, Institutt for medisinske basalfag og professor Olaf Gjerløw Aasland, Institutt for helse og samfunn

Sammendrag

Skal legen fortelle alt til sine pasienter?
En studie av norske legers holdninger og praksis ved formidling av informasjon om alvorlige sykdommers prognose.

Pasienter trenger ikke bare informasjon om sin diagnose, men også om tilstandens prognose for å kunne ta aktivt del i beslutninger om behandlingen. Informasjon om prognose er imidlertid forbundet med betydelig større usikkerhet enn informasjon om diagnosen. Pasientenes ønsker om prognostisk informasjon er også sterkt varierende.
I avhandlingen Communication medical prognosis – concepts, attitudes and practice viser Lotte Rogg og hennes medarbeidere at legene oppfatter kommunikasjon av alvorlig prognostisk informasjon som en krevende del av deres kliniske arbeid. Ivaretakelse av pasientens håp oppfattes å komme i konflikt med et økende krav om informert samtykke i den medisinske hverdagen. Legene forsøker å møte disse potensielt motstridende hensynene ved å fokusere på positive aspekter i informasjonen om en dårlig prognose, samtidig som de er opptatt av at informasjonen skal være sannferdig.
Et annet funn er at legene lærer å kommunisere denne type informasjon i mer uformelle sammenhenger som å observere erfarne kolleger og av egne erfaringer i større grad enn ved formalisert opplæring.
Dette kan ha betydning for hvordan fremtidig undervisning i medisinsk kommunikasjon blir lagt opp.

Kontaktperson

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 15. jan. 2010 14:11 - Sist endret 15. jan. 2010 15:12