Disputas: Hege Elisabeth Giercksky Russnes

Cand.med. Hege Elisabeth Giercksky Russnes ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Molecular classification of breast carcinomas

1. opponent: Professor Paul S. Meltzer, National Cancer Institute, USA
2. opponent: MD Anne Vincent-Salomon, Institute Curie, Paris, Frankrike
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Erik Wist, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jan Delabie, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Anne-Lise Børresen-Dale, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

I avhandlingen ”Molecular classification of breast carcinomas” viser Hege E. Giercksky Russnes, lege ved Patologidivisjonen og forsker ved avdeling for Genetikk, Radiumhospitalet, hvordan brystkreft representerer flere ulike sykdomsgrupper. Sentralt i dette arbeidet var bruk av mikromatrise data hvor man så på endringer i gener fra alle kromosomene i svulster fra nesten 600 brystkreftpasienter. Måten kromosomene var endret på ble brukt til å gruppere svulstene inn i fire hovedgrupper som hadde helt ulike karakteristika med hensyn til hvordan sykdommen artet seg.
To markører ble utviklet, en som målte komplekse endringer, CAAI (complex arm aberration index) og en som målte endringer i antall kopier av hele kromosom armer, WAAI (Whole arm aberration index). En av utfordringene var å utvikle en metode som ikke var avhengig av hvilken type mikromatrise som ble brukt slik at resultater fra mange pasienter kunne slåes sammen. En kombinasjon av WAAI og CAAI markørene ble benyttet for å klassifisere hver enkelt svulst, og ved å studere et stort antall svulster fant man ikke bare at denne grupperingen ga ytterligere informasjon om prognose men også at sykdomsgruppene hadde ulike genetiske endringer, og ville muligens profitere på ulik type behandling. Et vesentlig funn var at i alle gruppene hadde pasienter med svulster med forhøyet CAAI en mer aggressiv form av sykdommen.
Arbeidet viser hvordan man ved å kombinere molekylærbiologisk viten med avansert bioinformatikk kan utvikle robuste markører for å definere ulike sykdomstyper innen brystkreft. Slike markører er etterspurt forå kunne predikere terapirespons, og neste steg vil være å bruke denne type analyser i en større klinisk studie.
Hege E. Giercksky Russnes er for tiden på post-doc opphold i Boston, USA, hvor hun fortsetter sine studier med karakterisering av undergrupper av brystkreft ved Dana-Farber Cancer Institute/Harvard Medical School.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 9. juni 2010 14:47 - Sist endret 9. juni 2010 15:19