Disputas: Erik Sætre

Cand.med. Erik Sætre ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Medical treatment of epilepsy in the elderly. Seizure outcome, safety, cardiac aspects, and quality of life

1. opponent: Medical Director Günter Krämer, Swiss Epilepsy Center, Sveits
2. opponent: Lægelig direktør Christian Pilebæk Hansen, Epilepsihospitalet Filadelfia, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Tone Tønjum, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Espen Dietrichs, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Leif Gjerstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Ny kunnskap kan gi bedre behandling av eldre med epilepsi, en gruppe det stadig blir flere av. Det hevdes ofte at nye medisiner er mye bedre enn de som har vært brukt i mange år. Dette gjelder også medisiner mot epilepsi. Nå viser en studie av overlege Erik Sætre ved Oslo universitetssykehus at det er liten forskjell mellom ”tradisjonelle” og ”nyere” medikamenter ved behandling av epilepsi hos eldre. Det er sjelden at det gjøres grundige studier av effekt og bivirkninger ved bruk av epilepsi-medikamenter hos eldre pasienter. Valg av medisin har hittil skjedd med bakgrunn i erfaring fra yngre voksne. Dette er uheldig fordi eldre pasienter skiller seg fra yngre på flere måter.

I sin avhandling ”Medical treatment of epilepsy in the elderly” har Erik Sætre og medarbeidere undersøkt 184 eldre pasienter med nydiagnostisert epilepsi. En gruppe ble behandlet med karbamazepin (Tegretol retard) og hadde en liten fordel når det gjaldt anfallsfrihet. Den andre gruppen fikk lamotrigin (Lamictal) og fikk noen færre bivirkninger, men litt flere anfall under behandling. Effekter av epilepsi- medikamentene på hjertets impulsledning ble også undersøkt og gav ikke holdepunkt for noen øket risiko for forstyrrelser. Pasientene besvarte i en tredje del av studien spørreskjemaer om deres livskvalitet. Det var ingen vesentlig statistisk forskjell på de to medikamentene. Resultatene viser derfor at begge medikamentene er egnet for behandling av eldre med epilepsi, men med noen mindre forskjeller når det gjelder effekt og bivirkninger. Slike systematiske studier er viktige for god og riktig behandling av eldre pasienter.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 13. aug. 2010 12:32 - Sist endret 18. aug. 2010 14:16