Disputas: Åse Sagen

Cand.san. Åse Sagen ved Institutt for sykehusmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Arm Lymphedema after Axillary Lymph Node Dissection in Breast Cancer Patients. A study of measurement techniques and the results of Physical Therapy Interventions

1. opponent: Professor Karin Harms-Ringdahl, Karolinska Institutet, Sverige
2. opponent: Professor Lars Holmberg, King`s College London, England
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Erik Wist, Medisinsk klinikk, Institutt for sykehusmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Gunn Engelsrud, Seksjon for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  May Arna Risberg, Ortopedisk senter, OUS Ullevål

Sammenhengen mellom utvikling av lymfødem (hoven arm) og fysisk aktivitet etter brystkreftoperasjon er evaluert over to år i en klinisk randomisert studie med 204 pasienter. En oppfølgingsstudie om livskvalitet, fysisk aktivitet, lymfødem og smerter i armen fem år etter brystkreftoperasjonen ble også utført.

Det ble ikke påvist noen sammenheng mellom fysisk aktivitet med armen og utvikling av lymfødem etter armhulekirurgi hvor alle lymfeknutene i armhulen var fjernet. Den eneste påviste risikofaktor for å utvikle lymfødem var overvekt (BMI > 25). Gruppen som var mest fysisk aktive hadde forbigående mer smerter i armen det første halve året etter operasjonen i forhold til gruppen som var forsiktige med å bruke armen. Etter to år var det ingen forskjell verken i forekomst av smerte eller smerteintensitet mellom de to gruppene. Pasienter som ikke utviklet lymfødem hadde like mye smerter i armen som de som utviklet lymfødem. I begge gruppene var det 13 % med lymfødem etter to år.

Etter fem år hadde fortsatt 13 % lymfødem, mens smerter og tyngdefølelse i armen var betydelig redusert. Livskvaliteten viste seg å være midlertidig redusert under kreftbehandlingen det første halve året, men var tilbake til pasientenes utgangspunkt etter fem år. En viktig faktor som hadde betydning for livskvaliteten var mengden fysisk aktivitet, både før og etter operasjonene, pasientene bør altså oppmuntres til å være fysisk aktive.

Doktorgradsarbeidet inkluderte også to metodestudier av et instrument for måling av lymfødem i armen. Instrumentet viste seg å være svært presist (reliabelt) og kan måle lymfødem i armen hos pasienter med brystkreft (valid), både i klinikken og i vitenskapelig sammenheng.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 8. jan. 2010 10:51 - Sist endret 8. jan. 2010 12:40