Disputas: Bodil Salvesen

Cand.med. Bodil Salvesen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Pathophysiological and Immunological Aspects of Meconium Aspiration Syndrome.

1. opponent: Professor Anne Husebekk, Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø
2. opponent: Professor Rigmor Austgulen, Kvinne-barn-senteret, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor emeritus Peter Kierulf, Avdeling for medisinsk biokjemi, Oslo universitetssykehus, Ullevål

Leder av disputas:  Professor Tore G. Abrahamsen, Kvinne- og barnklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Tom Eirik Mollnes, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, og professor Ola Didrik Saugstad, Kvinne- og barnklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Patofysiologiske og immunologiske aspekter ved mekoniumaspirasjonssyndrom
Mekoniumaspirasjonssyndrom (MAS) er en sjelden, men alvorlig tilstand hos nyfødte som bla medfører at den nyfødte får mekonium ned i lungene (aspirerer). Mekonium er den avføringen som har samlet seg i tarmen hos den nyfødte gjennom hele svangerskapet. Hvorfor noen blir syke og aspirere mekonium er fortsatt ikke kjent i detalj, men både infeksjon og asfyksi (nedsatt blodforsyning og oksygentilskudd til fosteret) antas å bidra. Ved alvorlig MAS trenger den nyfødte ofte avansert respiratorbehandling. Det eneste som sikkert har redusert forekomsten av MAS er å forløse barna til termin.
I denne avhandlingen har vi utforsket de inflammatoriske og patofysiologiske aspektene ved denne tilstanden ved å vise hvordan mekonium aktiverer det medfødte immunforsvaret i fullblod og navlestrengsblod med hovedvekt på to hovedgrener i det medfødte immunforsvaret, komplementsystemet og CD14/toll-like reseptor 4/MD2 komplekset. For første gang har vi vist at mekonium-indusert inflammasjon målt med ulike inflammatoriske markører, reduseres helt eller delvis ved en kombinert hemming av komplementsystemet og CD14/TLR4/MD2. Andre substanser som vi vet kan redusere inflammasjon som C1-inhibitor eller CyP, hemmet den inflammatoriske responsen delvis. Vi viser også at den inflammatoriske responsen hovedsaklig utløses av endogene substanser i mekonium. Dette kan få betydningen for behandling av den inflammatoriske komponenten ved mekoniumaspirasjonssyndrom hos nyfødte.
Da forsøksdyr er nødvendige for å teste ut enkelte medikament og behandlingsregimer hos mennesker, viste vi at en enkelt test utviklet for å teste om mennesker har enkelte defekter i immunforsvaret også kan brukes på dyr.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 2. juni 2010 13:00 - Sist endret 15. juni 2010 12:00