Disputas: Gjertrud Skorstad

Cand.scient. Gjertrud Skorstad ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Intrathecal immune responses in stiff person syndrome and multiple sclerosis

1. opponent: Professor Klaus V. Toyka, Neurologische Klinik der Julius-Maximilians-Universität, Würzburg, Tyskland
2. opponent: Overlege Knut E. A. Lundin, Oslo universitetssykehus Rikshospitalet
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ellen Jørum, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Michael Bjørn Russell, Avdeling for klinisk medisin (AHUS), Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Trygve Holmøy, Oslo universitetssykehus Rikshospitalet

Immunreaksjonen ved stiff person syndrome og multippel sklerose
Kan celler i ryggmargsvæsken fortelle oss noe om sykdomsprosessen ved sykdommer som rammer sentralnervesystemet?
I sitt doktorgradsarbeid har Gjertrud Skorstad studert to alvorlige sykdommer som rammer sentralnervesystemet: stiff person syndrome (SPS) og multippel sklerose (MS).
MS er den vanligste årsaken til nevrologisk invaliditet hos unge voksne. Sykdommen arter seg som en kronisk betennelse sentralnervesystemet der immunforsvaret forårsaker skade ved å angripe kroppens eget vev. SPS er en sjelden nevrologisk sykdom som medfører stivhet i skjelettmuskulaturen. Antistoffer mot kroppens eget protein, glutamat dekarboksylase 65 (GAD65), hos SPS-pasienter kan tyde på at autoimmunitet har en rolle ved SPS.
I sin avhandling - Intrathecal immune resonses in stiff person syndrome and multiple sclerosis - har Skorstad med kolleger funnet holdepunkt for at T-celler som gjenkjenner GAD65, er konsentrert i ryggmargsvæsken hos pasienter med SPS. Dette kan tyde på at GAD65-spesifikke B- og T-celler har en rolle i sykdomsprosessen ved SPS. Doktorgradsarbeidet har vist at B-celler som finnes i ryggmargsvæsken hos MS-pasienter er representative for de som finnes i hjernen. Disse funnene viser at cellepopulasjonene i ryggmargsvæsken hos pasienter med SPS og MS er relevante for forståelsen av sykdommer i sentralnervesystemet.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 19. mai 2010 13:43 - Sist endret 21. mai 2010 09:24