Disputas: Ana Slipicevic

Cand.scient. Ana Slipicevic ved Institutt for klinisk medisin, Dnr vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies of the PI3K/Akt and MAPK/ERK1/2 signaling pathways: identification of novel downstream targets involved in development and progression of melanoma

1. opponent: Professor Dorothy C. Bennett, St George's, University of London, England
2. opponent: Associate professor Johan Hansson, Karolinska Universitetssjukhuset, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Bjørn Steen Skålhegg, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Sverre Heim, Klinikk for kreft og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Forsker Vivi Ann Flørenes, Avdeling for patologi, OUS Dnr

I sitt doktorgradarbeid har Cand scient Ana Slipicevic identifisert og karakterisert to proteiner, FABP7 og IGFBP3, som nye komponenter av signalnettverk ondartet føflekk-kreft (melanom) cellene bruker til å regulere vekst og overlevelse. Ondartet føflekk-kreft er en svært alvorlig krefttype med høy forekomst i Norge, og har kreften spredd seg til andre organer (metastasert) er den svært vanskelig å behandle. Kartlegging av nye signalmekanismer og proteiner involvert i utviklingen og spredning av føflekk-kreft er viktig da det kan åpne for utvikling av nye, mer effektive behandlingsmetoder.
I avhandlingen ”Studies of the PI3K/Akt and MAPK/ERK1/2 signaling pathways: identification of novel downstream targets involved in development and progression of melanoma” har Ana Slipicevic vist at PI3K/Akt signal veien, som medierer vekst og overlevelse i normale celler, er hyperaktivert i kreftcellene. Denne hyperaktivering kunne imidlertidig ikke knyttes direkte til pasientoverlevelse.
Siden det er kjent at feil aktivering av PI3K/Akt and MAPK/ERK1/2 signalveiene bidrar til utvikling og progresjon av føflekk-kreft ble det utført genekspresjonsprofilering for å identifisere nye gener som inngår i disse nettverkene. I denne studien utmerket genproduktene FABP7(Fatty acid-binding protein 7) og IGFBP3 (Insulin growth factor binding protein 3) seg med differensiert uttrykk.
FABP7 protein viste seg å være involvert i celledeling og bidra til kreftcellenes evne til å invadere andre vev. Utrykk av FABP7 var også assosiert med dårlig prognose og er derfor et potensielt mål for ny behandling.
IGFBP3 proteinet induserte celledød i kreftcellelinjene derivert fra et tidlig sykdomsstadium mens cellene fra senere stadier ble vekststimulert. P.g.a sine vekst-hemmende egenskaper var IGFBP3 generelt lite utrykt i kreftcellene, noe som gjør det lite anvendelig til diagnostisk formål.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 20. apr. 2010 09:57 - Sist endret 20. apr. 2010 10:10