Disputas: Cathrine Smestad

Cand.med. Cathrine Smestad ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Multiple sclerosis. Prevalence, outcome and clinical correlations to HLA-genes

1. opponent: Professor Oluf Andersen, Nevrologisk avdeling, Sahlgrenska sjukhuset, Göteborg, Sverige
2. opponent: Professor Ole-Bjørn Tysnes, Nevrologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus, Bergen, Norge
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Emilia Kerty, Nevrologisk avdeling, Nevroklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Aasmund Berner, Avdeling for patologi, Klinikk for laboratoriemedisin og bildediagnostikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Elisabeth Gulowsen Celius, Nevrologisk avdeling, Nevroklinikken, OUS Ullevål

Multippel sklerose-forekomst, prognose og klinisk korrelasjon til HLA-gener
Lege Cathrine Smestad ved nevr. avd. Ullevål har identifisert multippel sklerose (MS) pasienter bosatt i Oslo med fokus på forekomst blant ikke-vestlige innvandrere. Videre har ulike aspekter ved sykdommen som kognitiv svikt, overlevelse og dødsårsaker blitt studert i en populasjon av MS pasienter med minst 25-års sykehistorie. I en svensk-norsk gruppe MS pasienter har det blitt kartlagt hvordan gener som disponerer for utvikling av MS (HLA-gener) påvirker det kliniske uttrykket av sykdommen.
Forekomst av MS viser stor geografisk variasjon. Migrasjonsstudier antyder at flytting mellom områder med ulik MS forekomst er forbundet med endret sykdomsrisiko. Smestad og medarbeidere har bekreftet høy forekomst av MS i Oslo pr 31.12.2005. Store forskjeller i antall pasienter ble påvist mellom ulike ikke-vestlige befolkningsgrupper, og forekomsten blant innvandrere fra Midt-Østen var høyere enn forventet. Studien er den første til å beskrive MS blant innvandrere i Norge, og antyder at både genetikk og miljø har betydning for sykdomsrisiko.
I en studie av sammenhengen mellom klinisk uttrykk og sykdomsdisponerende HLA-gener ble assosiasjon mellom yngre debutalder og HLA-DRB1*15 bekreftet, men ingen øvrig effekt av genene kunne påvises.
Langtidsforløpet ved MS ble kartlagt blant pasienter diagnostisert i Oslo før 1980. Av pasientene i live hadde 26% lette utfall i fysisk funksjon. Totalt hadde 48% kognitiv svikt, dette forekom også blant pasienter uten fysisk handikap. I samme populasjon fant man økt dødelighet sammenlignet med øvrig befolkning. Infeksjoner er sannsynligvis den hyppigste dødsårsak blant MS pasienter, men underestimeres grunnet unøyaktigheter i dødsattester. Overlevelse er trolig mer aldersavhengig enn relatert til sykdomstype. Kartlegging av forekomst og naturlig forløp er viktig for å kunne gi god informasjon til pasientene og som grunnlag for evaluering av nye behandlingsmetoder.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 10. mars 2010 12:57 - Sist endret 10. mars 2010 13:05