Disputas: Inger Camilla Solberg

Cand.med. Inger Camilla Solberg ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Clinical outcome of inflammatory bowel disease after 10 years (The IBSEN study)

1. opponent: Overlege Pia Munkholm, Amtssygehuset i Herlev, Danmark
2. opponent: Professor Åke Danielsson, Umeå universitet, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Lars Aabakken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Arild Nesbakken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Idar Lygren, Oslo universitetssykehus HF

Prognosen til pasienter med ulcerøs colitt og Crohns sykdom virker gunstigere enn tidligere antatt
Ulcerøs colitt og Crohns sykdom er kroniske betennelsestilstander i tarm av ukjent årsak. Sykdommene, som oftest rammer unge voksne, er kjennetegnet med et bredt klinisk spektrum og en stor variabilitet mht sykelighet. Økt kunnskap om sykdomsforløp og prognostiske risikofaktorer er viktig for å bedre pasient behandlingen, og for å kunne redegjøre for prognosen overfor pasienter, pårørende og livsforsikringsselskaper.
I denne studien der 843 pasienter med kronisk tarmbetennelse er blitt fulgt opp i 10 år ser det ut til at utfallet ved ulcerøs colitt og Crohns sykdom er bedre enn tidligere antatt. Undersøkelsen er et samarbeidsprosjekt mellom totalt 15 sykehus i Østfold, Oslo, Telemark og Aust-Agder og inkluderte alle pasienter som fikk diagnosen i disse fylkene i perioden 1990-1994.
Risikoen for kirurgi som følge av komplikasjoner til tarmbetennelsen var klart lavere sammenlignet med tidligere studier. Totalt 9,8 % av pasientene med ulcerøs colitt ble operert med fjerning av tykktarmen, og i Crohn gruppen gjennomgikk 37,9 % operasjon med fjerning av deler av tykk og/eller tynntarm.
Det var overraskende mange pasienter som ikke hadde hatt tilbakefall av symptomer i de siste fem årene av studien, 48 % i ulcerøs colitt og 44 % i Crohn gruppen. En femtedel (19 %) av Crohn pasientene rapporterte om kontinuerlige tarmplager i undersøkelsesperioden. Den tilsvarende andelen blant ulcerøs colitt pasientene var 6 %. Dødeligheten var ikke øket og svært få pasienter døde pga komplikasjoner til sykdommen. Ung alder og sykdomslokalisasjon i tynntarm ved sykdomsstart var viktige risikofaktorer for operasjon ved Crohns sykdom. I tillegg hadde pasienter med positiv serologisk prøve (ASCA) større sannsynlighet for å utvikle komplikasjoner. I ulcerøs colitt gruppen var høy senkning og utbredt sykdom i tykktarm ved diagnose de viktigste prognostiske risikofaktorene for etterfølgende operasjon.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 27. aug. 2010 13:23 - Sist endret 30. aug. 2010 08:53