Disputas: Nina Therese Solberg

Cand.scient. Nina Therese Solberg ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Aspects of canonical Wnt signaling in the developing mouse forebrain.

1. opponent: Professor Vladimir Korinek, Institute of Molecular Genetics AS CR, Praha, Tsjekkia
2. opponent: Forsker Linda Hildegard Bergersen, CMBN, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Joel Glover, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ola Myklebost, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Stefan Krauss, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Universitetet i Oslo

Den kanonikale Wnt signalveien spiller en viktig rolle under utviklingen av hjernen, fra tidlig embryo til voksne individ. Mutasjoner i Wnt gener eller andre komponenter i denne signalveien kan føre til unormal utvikling eller kreft. Nøye regulering av denne signalveien er svært viktig. I sin doktorgradsavhandling Aspects of canonical Wnt signaling in the developing mouse forebrain har Nina Solberg og hennes medarbeidere undersøkt hvilken betydning den kanonikale Wnt signalveien har for utviklingen av de ulike strukturene i storehjernen hos mus. Dette har de gjort ved å øke produksjonen av proteinet Dkk1, en hemmer av den kanonikale Wnt signalveien, i denne delen av hjernen fra tidlig fosterutvikling. Resultatet var en sterk reduksjon av signalveien i storehjernen uten at dette påvirket utviklingen av hjernebarken og spesialiseringen av nervecellene som dannes der. Derimot kunne de se at utviklingen av hippocampus, organet som har funksjoner knyttet til hukommelse og romlig orientering, var svært underutviklet. Dette skyldtes for det første en sterk reduksjon i formeringen av umodne celler som vandrer inn i hippocampus for å etablere denne strukturen, i tillegg til at disse umodne cellene begynte differensieringen til mer spesialiserte celletyper før de hadde gjennomført det normale antallet celledelinger. Videre har Solberg også studert proteinet Tcf3 som er en annen hemmer av signalveien, og som utøver sin funksjon inne i cellekjernen. Her har de benyttet nevrale stamceller til å karakterisere hvilke deler av Tcf3 som er viktige for å utføre oppgaven som signalveihemmer i denne celletypen. De har også vist at tilstedeværelsen av Tcf3 under utviklingen av hjernebarken danner en motsatt gradient til den kanonikale Wnt signalveien, noe som åpner for spekulasjoner i om Tcf3 kan være den hittil ukjente faktoren som igangsetter spesialiseringen av umodne nerveceller til mer spesifikke nerveceller i den voksne hjernebarken.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 17. aug. 2010 11:17 - Sist endret 18. aug. 2010 09:51