Disputas: Oskar H. Sommer

Cand.med. Oskar H. Sommer ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Agitation in Patients with Dementia – Challenges in Diagnosis and Treatment

1. opponent: Professor Dag Årsland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
2. opponent: Docent Elisabet Londos, Neuropsykiatriske kliniken, Skånes universitetssjukhus, Malmö, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Leif Gjerstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Anne Marit Mengshoel, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Knut Engedal, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Andelen av eldre i befolkningen vokser raskt i tiden framover: Innen år 2050 regner SSB med en dobling av personer over 65 sammenliknet med dagens antall (fra 0,6 mill i dag til 1,2 – 1,4 mill i 2050). Forekomsten av demens øker med alderen og derfor står vi ovenfor en stor medisinsk og samfunnsmessig utfordring i framtiden. Vi trenger alternativer til de eksisterende antipsykotiske medikamentene for å behandle uro og agitasjon, fordi disse har begrenset effekt, tåles dårlig og kan føre til alvorlige bivirkninger, bl.a. død.
På grunn av disse forhold gjennomførte vi en placebokontrollert studie med en epilepsimedisin (Trileptal®) som alternativet. Vår studie er unik i norske sammenheng fordi den ble gjennomført uavhengig av legemiddelindustrien og også internasjonalt er det en av de største studiene som har prøvd ut alternative legemidler på denne pasientgruppen. Vi fant ingen statistisk signifikant forskjell mellom aktivt medikament og placebo, men interessant var den høye prosentandelen av bedring (37%) ved bruk av placebo etter åtte ukers behandling. Det kan tyde i retning av at det lille mer av oppmerksomhet en pasient og også personalet får under en studie gir betydelig bedring og minsker behovet for medisiner. I tillegg viste det seg at uro ved demens målt med to mye brukte intervjuverktøy ga vidt forskjellige resultater. Det undersøkte vi og fant at det enklere og kortere verktøyet målte bedre forandringen av urosymptomene under behandling. Mens det mer omfattende verktøy som undersøker 12 atferds- og psykologiske symptomer ved demens hos sykehjemspasienter, bl.a. agitasjon, ikke er et verktøy som er særlig godt egnet til å måle effekt av intervensjon ved agitasjon hos personer med demens.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 6. aug. 2010 13:28 - Sist endret 18. aug. 2010 14:18