Disputas: Tryggve Holck Storås

Cand.scient. Tryggve Holck Storås ved Institutt for sykehusmedisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): MRI of the prostate gland

1. opponent: Professor Torfinn Taxt, Radiologisk avdeling, Helse-Bergen HF
2. opponent: Professor Atle Bjørnerud, Fysisk institutt, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Lars Magne Eri, Klinikk for kreft og kirurgi, Institutt for sykehusmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Per Hjalmar Nakstad, Klinikk for laboratoriemedisin og bildediagnostikk, Institutt for sykehusmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  PhD Kjell-Inge Gjesdal, Sunnmøre MR-Klinikk AS, Ålesund

MR-avbildning av prostatakjertelen
Fysiker Tryggve Holck Storås har sammen med kolleger studert magnetisk resonans avbildning (MRI) av prostatakjertelen i et tredelt doktorgradsarbeid.
Den første delstudien konkluderte med at bruk av kontrastmiddel ikke forbedret diagnostikken når etablerte analysemetoder ble anvendt.
Kontrastmiddel ble sprøytet inn i pasientenes vener og dynamisk MRI benyttet til å studere hvordan dette ble tatt opp i prostatavevet og deretter vasket ut. Det er ofte mange umodne blodkar i kreftsvulster på grunn av kreftcellenes høye energibehov. Dette fører til at kontrastmiddelet lekker raskere ut i kreftvevet enn i friskt vev.
Likevel ga ikke bruk av kontrastmiddel noen mer nøyaktig lokalisering av prostatakreft enn det man oppnådde med dagens standard MRI-undersøkelse.
I det andre delarbeidet ble det vist at man kan skille mellom to distinkt forskjellige komponenter i MRI-signalet fra prostatavev. Dette betyr trolig at det finnes to vevskomponenter i prostata som ikke har rask utveksling av vannmolekyler mellom seg. En slik tokomponentsmodell bryter de forutsetninger som normalt legges til grunn for analyse av MRI-data og kontrastmiddelopptak. Praktiske konsekvenser av dette er at man kan hente ut mer informasjon om prostatavevet og potensielt forbedre analysemodeller som hittil ikke har klart å skille mellom ondartede tumorer og normale vevsforandringer. I det siste delarbeidet ble den nye kunnskapen benyttet til å implementere en MRI-teknikk for avbildning av prostata med dobbelt så høy romlig oppløsning som nåværende etablerte teknikker. Den ene av de to signalkomponentene hadde magnetiske egenskaper som fri væske og var spesielt gunstig å avbilde med MRI. Med høyere oppløsning håper man å forbedre deteksjonen av kreftspredning til omkringliggende vev. Tumorrester som ikke er blitt fjernet er en av de hyppigste årsakene til tilbakefall etter operasjon av prostatakreft. Mer nøyaktig informasjon om svulstens utbredelse kan redusere dette problemet.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 28. jan. 2010 15:14 - Sist endret 10. feb. 2010 08:47