Disputas: Vegard Strøm

Cand.scient. Vegard Strøm ved Institutt for sykehusmedisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Shoulder and neck pain during office work. The significance of muscle activity and microcirculation

1. opponent: Professor Mats Hagberg, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, Sverige
2. opponent: Professor Karen Søgaard, Institute of Sports Science and Clinical Biomechanics, University of Southern Denmark, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Harald Breivik, Akuttklinikken, Institutt for sykehusmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Tore Julsrud Berg, Medisinsk klinikk, Institutt for sykehusmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Stein Knardahl, Statens arbeidsmiljøinstitutt, Oslo

Kontorarbeid med PC og nakke-/skuldersmerter
Stipendiat og forsker Vegard Strøm har funnet at smerteutvikling i nakke/skulder som følge av kontorarbeid med PC kan være relatert til blodsirkulasjonen i skuldermuskulaturen, og ikke til muskelaktiveringen som tidligere har vært antatt som årsaksfaktor.

Mekanismene for utvikling av nakke-/skuldersmerter under arbeid med PC er lite kjent. Strøms doktorgradsavhandling “Shoulder and neck pain during office work. The significance of muscle activity and microcirculation“ viser at kontorarbeid med PC uten pause, med tidspress og høye presisjonskrav, kan gi betydelig smerteøkning i nakke/skulder i løpet av få minutter hos personer med kroniske nakke-/skuldersmerter. I særlig grad hos kvinner. Også friske kontrollpersoner fikk betydelig smerteøkning, men først etter mer enn 30 min av det 90 min lange arbeidet. Disse laboratoriefunnene indikerer at arbeidslengden er av betydning for smerteutvikling ved denne type PC-arbeid.

Til tross for svært lav muskelaktivering i øvre skuldermuskulatur var blodgjennomstrømningen betydelig forøket gjennom hele arbeidet hos begge gruppene. Dette tyder på tilstrekkelig blod-/ og energitilførsel. En klar sammenheng ble imidlertid funnet mellom smerteøkning i nakke/skulder og lokal blodsirkulasjon. Dette kan indikere samspill mellom systemer som regulerer blodårer, og smerter.

Et interessant funn var at de som hadde inntatt kaffe før forsøket startet anga vesentlig mindre smerte underveis i arbeidet enn de som ikke hadde drukket kaffe. Dette er ikke tidligere vist ved kontorarbeid, og kan peke i retning av en smertehemmende effekt av koffein selv ved stillesittende arbeid. Studien var imidlertid ikke designet for dette formålet. Det er derfor nødvendig med studier under kontrollerte betingelser for å bekrefte disse funnene.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 25. jan. 2010 07:51 - Sist endret 25. jan. 2010 07:59