Disputas: Sigrid Svalheim

Cand.med. Sigrid Svalheim ved Institutt for sykehusmedisin, Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Epilepsy, hormones and antiepileptic drugs

1. opponent: Professor Torbjörn Tomson, Nevrologisk avdeling, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm, Sverige
2. opponent: Førsteamanuensis Margitta Kampman, Nevrologisk avdeling, Universitetssykehuset Nord-Norge, Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Eirik Helseth, Nevroklinikken, Institutt for sykehusmedisin, UiO

Leder av disputas:  Professor Iver A. Langmoen, Kirurgisk klinikk, Institutt for sykehusmedisin, UiO

Veileder:  Professor Erik Taubøll, Nevroklinikken, Institutt for sykehusmedisin, UiO

Epilepsi, hormoner og epilepsimedisiner
Lege og forsker Sigrid Svalheim viser i sin doktorgrad at hormonelle forstyrrelser er vanlig hos pasienter med epilepsi. Dette kan skyldes både epilepsien i seg selv, men også bruk av ulike epilepsimedisiner. Studien viser at kvinner med epilepsi har en økt forekomst av menstruasjonsforstyrrelser. Dette viste seg å være særlig uttalt hos de som brukte epilepsimedisinen valproat, og hos de med hyppige anfall og bruk av mange medikamenter. Disse resultatene er fremkommet i en spørreundersøkelse der 265 norske kvinner med epilepsi og 142 kvinner uten epilepsi deltok. Dette er et viktig funn, fordi epilepsi er en vanlig lidelse blant kvinner i fertil alder.
Levetiracetam er et relativt nytt preparat med en helt annen virkningsmekanisme enn de eldre preparatene. Medikamentet har ganske raskt kommet i hyppig bruk, på grunn av god effekt og relativt få bivirkninger. Fordi preparatet virker på reseptorer som også finnes i hormonelt vev ønsket vi å undersøke mulige hormonelle bivirkninger. Først i en rottemodell (hunnrotter), og deretter hos menn og kvinner som hadde brukt medisinen i minst et halvt år. Hos rottene ble det funnet endringer i både ovariene og i hormonnivåene, med øket testosteron og redusert østrogen, samt endringer i hypofyse hormonet FSH. Hos mennesker i aldersgruppen 18 til 45 år som brukte levetiracetam ble det derimot ikke funnet medikamentspesifikke effekter sammenliknet med friske mennesker i samme alder.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 21. jan. 2010 19:06 - Sist endret 21. jan. 2010 19:19