Disputas: Silje Watterdal Syversen

Cand.med. Silje Watterdal Syversen ved Institutt for klinisk medisin, Ullevål vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Soluble biomarkers as predictors of progressive joint destruction in Rheumatoid Arthritis

1. opponent: Professor Lars Klareskog, Enheten för reumatologi, Karolinska Universitetssjukhuset, Sverige
2. opponent: Førsteamanuensis Tor Magne Madland, Revmatologisk avdeling, Haukeland Universitetssykehus, Bergen, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Cathrine Staff, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Berit Flatø, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Tore K. Kvien, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Bruk av biologiske markører for å si noe om hvordan leddgiktssykdommen vil utvikle seg
Høye nivåer av antistoffer mot citrullinerte proteiner i blodet indikerer en dårlig prognose hos pasienter med leddgikt (revmatoid artritt) og kan hjelpe behandlende lege å velge rett behandling tidlig i sykdomsfasen. Dette er hovedfunnet i doktorgradsavhandlingen til lege og forsker Silje Watterdal Syversen.
I sin avhandling Soluble biomarkers as predictors of progressive joint destruction in Rheumatoid Arthritis har hun undersøkt om en eller flere biologiske markører målt i blod eller urin tidlig i sykdomsfasen kan si noe om hvordan leddgiktsykdommen vil utvikle seg. Høye nivåer av markører for pågående brusk og ben tap ble også vist å være assosiert til en dårlig prognose, men testene ble ikke vist å være pålitelige nok til foreløpig å kunne tas i bruk for å informere lege og pasient om det sannsynlige utfallet av sykdommen.
Leddgikt er en sykdom hvor kroppens immunforsvar angriper leddene. Dette kan føre til skade og feilstillinger i ledd som kan gi smerte og funksjonstap. Det er stor variasjon i alvorlighetsgraden av sykdommen. Ved å behandle tidlig i sykdomsfasen med medikamenter som nedregulerer kroppens immunforsvar vil leddskaden kunne bremses. Slik behandling er imidlertid svært kostbar og kan ha alvorlige bivirkninger. Markører som kan bidra til å si noe om hvilke pasienter som vil ha størst nytte av slike medikamenter er derfor etterlengtet.
Studiens formål var å undersøke om biologiske markører målt i serum eller urin på det tidspunktet pasienten ble syk kunne hjelpe til å si noe om forventet sykdomsforløp. Studien er utført ved revmatologisk avdeling ved Diakonhjemmet sykehus og bygger på to langtidsstudier hvor henholdsvis 240 og 80 leddgiktspasienter er fulgt gjennom flere år med registrering av blant annet grad av leddskade målt med røntgen bilder og MR. Blod og urin fra studiens start ble lagret i en bio-bank og seinere analysert på en rekke brusk og bein nedbrytningsmarkører.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 18. mai 2010 11:16 - Sist endret 18. mai 2010 11:28