Disputas: German Tapia

M.Sc. German Tapia ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Picornavirus infections in Infancy, Risk for Islet Autoimmunity and Type 1 Diabetes

1. opponent: Professor Åke Lernmark, Dept. of Clinical Sciences - Diabetes & Celiac Disease, Universitetet i Lund, Sverige
2. opponent: Seksjonssjef Christine Monceyron Jonassen, Seksjon for genteknologi, Laboratoriemedisinsk senter, Akershus universitetssykehus, Lørenskog
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Fredrik Müller, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, UiO

Leder av disputas:  Professor Ragnhild Emblem, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, UiO

Veileder:  Kjersti Skjold Rønningen, Avdeling for arv og miljø, Divisjon for epidemiologi, Nasjonalt Folkehelseinstitutt

Picornavirusinfeksjoner i tidlig barndom og risk for type 1 diabetes
Stipendiat German Tapia har undersøkt sammenhengen mellom picornavirus infeksjoner og utviklingen av øycelleautoimmunitet (som er det begynnende angrepet som leder til type 1 diabetes). Forekomsten av type 1 diabetes øker kraftig, uten at det er noen kjente miljøårsaker til sykdommen. Virusinfeksjoner er en mulig kandidat, spesielt enkelte medlemmer av picornavirusfamilien, som enterovirus og parechovirus.
I sin avhandling Picornavirus infections in Infancy, Risk for Islet Autoimmunity and Type 1 Diabetes har German Tapia og hans medarbeidere undersøkt forekomsten av picornavirusinfeksjoner hos friske barn og barn som senere utviklet øycelleautoimmunitet, som leder til type 1 diabetes, for å se om virusinfeksjoner kunne være en riskfaktor for type 1 diabetes. Et parechovirus som er kjent for å gi diabetes i mus, Ljungan virus, ble ikke funnet hos barna. Et annet parechovirus, humant parechovirus, var veldig vanlig med over 90% av barna som hadde hatt minst en infeksjon ved 3 års alder. Humant parechovirus forårsaket vanligvis ingen symptomer, og hadde en klar sesongvariasjon med en topp om høsten. De barna som utviklet øycelleautoimmunitet hadde en noe høyere forekomst av humant parechovirus i mage-tarm systemet i et tidsvindu 3 måneder før de utviklet øycelleautoimmunitet, ett interessant funn som det skal jobbes videre med. Enterovirusinfeksjoner i mage-tarm systemet så ikke ut til å ha noen stor effekt på utviklingen av øycelleautoimunitet, men det kan kun utelukkes at de har en stor effekt. Konklusjonen er at videre forskning på enterovirus bør fokusere på interaksjoner mellom verten og enterovirus, eller infeksjoner utenom mage-tarm systemet. Prøvene som har blitt testet kommer fra barn som deltar i MIDIA (Miljøårsaker til Type 1 Diabetes) studien som har blitt fulgt fra de er 3 til 35 måneder gamle med månedlige avføringsprøver. Totalt har 3803 avføringsprøver fra 175 barn blitt brukt i denne studien.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 20. apr. 2010 13:22 - Sist endret 23. apr. 2010 12:54