Disputas: Ellen Margrethe Tenstad

Cand.scient. Ellen Margrethe Tenstad ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Human hematopoietic microenvironments, in vivo, in vitro and on chip

1. opponent: Professor Tor Erling Lea, Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås
2. opponent: Førsteamanuensis Liv Furuberg, Avdeling for mikrosystemer og nanoteknologi, SINTEF IKT, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Stein Kvaløy, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Øyvind Bruland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  PhD, Operations Director Edith Rian, DiaGenic ASA, Oslo

Mikromiljø for blodcelledannelse, i vev, i petriskål og på mikrobrikke

Kroppens mange funksjoner tas hånd om av ulike typer modne celler som alle stammer fra uspesialiserte stamceller. Kunnskap om stamcellene og deres modningsprosesser er nøkkelen til å forstå hvordan vev dannes og vedlikeholdes. En modningsprosess som går feil vil gi cellemangel, mens en som løper løpsk kan gi kreft. Stamcelleaktiviteten reguleres av faktorer i nærmiljøet, som påvirker cellenes deling, modning og død.

Cand. Scient. Ellen Margrethe Tenstad har arbeidet med de umodne beinmargcellene som gir opphav til kroppens B-celler (antistoff-produsenter). I sin avhandling ”Human hematopoietic microenvironments; in vivo, in vitro and on chip” har hun brukt ulike metoder for å undersøke og etterligne B-celleforløpernes nærmiljø.

Identifisering av proteiner på B-celleforløpernes overflate ga grunnlag for å foreslå nye måter for kommunikasjon mellom cellene og nærmiljøet. Undersøkelser av beinmargsvev viste for første gang at B-celleforløperne synes avhengige av kontakt med en annen celletype (langstrakte, CD10+ celler) og at graden av B-cellemodning er i samsvar med avstanden til blodårene, der cellene sendes ut i kroppen. Tradisjonelle cellekulturer viste at et signalmolekyl produsert av ulike beinmargsceller (Wnt) kan hemme delingen av B-celleforløperne. Til sist ble det utviklet et mikrosystem (chip) som tillater langtidsdyrking av celler og som kan brukes til å lage modeller som bedre etterligner det sammensatte beinmargsmiljøet.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 8. nov. 2010 13:01 - Sist endret 9. nov. 2010 10:06