Disputas: Randi Ulberg

Cand.med. Randi Ulberg ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Gender differences in response to transference interpretations in dynamic psychotherapy

1. opponent: Professor Rolf Holmqvist, Filosofisk fakultet, Linköping universitet, Sverige
2. opponent: Professor Berit Grøholt, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Astrid Nøklebye Heiberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas:  Professor Steinar Lorentzen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Veileder:  Professor Per A. Høglend, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Er det kjønnsforskjeller i nytten av samtaleterapi?
Randi Ulberg har funnet forskjeller mellom kvinner og menn i nytten av forskjellige psykoterapeutiske behandlingsformer. Dette står i motsetning til det meste av tidligere forskning. Resultatene fra studien kan bidra til å gi mer tilpasset behandling for kvinner og menn.
Pasientens oppfatning av forholdet til terapeuten påvirkes av pasientens forhold til andre mennesker før og nå. Overføringstolkninger er innspill fra terapeuten som kaster lys over hvordan pasienten oppfatter terapeuten og forholdet til terapeuten. Dette blir sett i lys av problematiske forhold til andre mennesker i pasientens liv.
Randi Ulberg er med i en forskningsgruppe som ledes av Professor Per Høglend, Institutt for Klinisk medisin (Psykiatri), Universitetet i Oslo. Gruppen har gjennomført den første eksperimentelle studien av langtidseffekten av overføringstolkninger. 100 pasienter ble delt i to grupper. Alle fikk ett års dynamisk psykoterapi med eller uten overføringstolkninger og ble fulgt opp i tre år etter avsluttet terapi.
Fordi det har vært antatt at personer som i utgangspunktet har gode mellommenneskelige relasjoner har mest nytte av overføringstolkninger, var det overraskende at de som hadde problematiske mellommenneskelige relasjoner hadde mest nytte av slik terapi. De som trenger behandling mest, synes å profittere mest.
Kvinnene som fikk overføringstolkninger hadde en større bedring også i oppfølgingsperioden enn menn. Spesielt var det god effekt av slik behandling for kvinner med problematiske mellommenneskelige relasjoner. Behandlingseffekten holdt seg og økte i oppfølgingsperioden.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 21. sep. 2010 13:05 - Sist endret 21. sep. 2010 13:13