Disputas: Kari Vik

Cand.polit. Kari Vik ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): “from the outside looking in” A phenomenological study of postnatal depression, mother-infant interaction and video guidance

1. opponent: Associate Professor Ingegerd Wirtberg, Institutionen för psykologi, Lunds universitet, Sverige
2. opponent: Professor Finn Skårderud, Høgskolen i Lillehammer
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Grete Dyb, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Berit Grøholt, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Marit Hafting, BUP Voss Sjukehus

Tidlig innsats når mor strever med fødselsdepresjon
Sosiolog Kari Vik har funnet at tidlig innsats ved fødselsdepresjoner kan være til hjelp for både mor og barn.
Mange nybakte mødre opplever at tiden etter fødsel er tung og vanskelig. Depresjon eller andre psykiske lidelser i barseltiden kan få negative følger for samspill og tilknytning mellom mor og barn og det er fare for senere skjevutvikling for barnet, både følelsesmessig, sosialt, atferdsmessig og ifht læring. Derfor er det svært viktig å hjelpe og støtte mor og baby til å få en best mulig barseltid.
I avhandlingen “from the outside looking in”: a phenomenological study of postnatal depression, mother-infant interaction and video guidance, viser Kari Vik at for deprimerte mødre kan det å se seg selv i sensitivt samspill med det nyfødte barnet sitt være en vei ut av depresjonen. Gjennom visning, beskrivelse og samtale om video-opptak av samspill mellom mor og spedbarn kan mor få den hjelpen hun trenger for å ta seg av sitt nyfødte barn selv om depresjonen gjør det vanskelig for henne. Mødrene i undersøkelsen rapporterer at det å se seg selv utenfra fikk dem til å bli mer oppmerksomme på barnet. Videre oppdaget de at de mestret morsrollen bedre og var mer betydningsfulle for barna sine enn de trodde. Dette ga mor påfyll til å hente fram fornyede ressurser og bidro til bedre psykisk helse. Mødrene ble i stand til å ”se seg selv utenfra og babyen innenfra”.
Mødrene har vært rekruttert til undersøkelsen gjennom å fylle ut et skjema som kartlegger symptomer på fødselsdepresjon ved 6-ukers undersøkelsen ved Vågsbygd helsestasjon. Slik kartlegging er nå innført som rutine bl.a ved alle helsestasjonene i Kristiansand. Filmveiledningsmetoden Marte Meo tilbys nå til nybakte mødre som sliter psykisk, både ved familiesentrene i kommunen og Avdeling for barn og unges psykiske helse ved Sørlandet sykehus.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 15. nov. 2010 10:41 - Sist endret 15. nov. 2010 10:56