Disputas: Nanna Voldner

Cand.san. Nanna Voldner ved Institutt for sykehusmedisin, Det medisinske fakultet, UiO vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Modifiable determinants of newborn macrosomia and birth complications.

1. opponent: Professor Bjørn Backe, Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer, NTNU, Trondheim
2. opponent: Professor Geir Joner, Institutt for helse og samfunn, Det medisinske fakultet, UiO
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Eskild, Institutt for sykehusmedisin, Det medisinske fakultet, UiO

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Anne Cathrine Staff, Kvinneklinikken, Institutt for sykehusmedisin, Det medisinske fakultet, UiO

Veileder:  Professor Tore Henriksen, Kvinneklinikken, Institutt for sykehusmedisin, Det medisinske fakultet, UiO

Store barn og svangerskapskomplikasjoner
STORK-studien har hatt som mål å finne årsaker til at det fødes stadig flere store barn i Norge. Å bli født for stor kan ha uheldige konsekvenser for både mor og barn. I tillegg til fødselskomplikasjoner, gjelder det også barnets helse på lang sikt. På samme måte som barn som er født svært små, utvikler barn som er født overvektige oftere overvekt, diabetes og muligens visse kreftformer i voksen alder sammenlignet med de som er født med normal fødselsvekt.

STORK-studien på Rikshospitalet har i perioden 2002 til 2005 fulgt 553 gravide kvinner gjennom svangerskap og fødsel. De ble undersøkt med ultralyd tre ganger og to med prøver for å måle sukkernivået i blodet, fastende og etter to timer.

STORK-studien påviste at lav fysisk aktivitet og overvekt før svangerskapet økte risikoen for å føde store barn. Mangel på fysisk aktivitet før svangerskapet kan også ha vært en medvirkende årsak til flere alvorlige rifter under fødselen. Noen overvektige kvinner fødte normalt store barn, mens andre fødte store barn. Hos de overvektige kvinnene som fødte store barn i STORK-studien steg fastende blodsukker i løpet av svangerskapet, i motsetning til de overvektige kvinnene som fødte normalt store barn. Gutters fødselsvekt hang mer sammen med fars fødselsvekt, men ikke jenters. Mors blodsukkernivå hadde dobbelt så stor påvirkning på jenters fødselsvekt som på gutters. Jenters fødselsvekt ble også sterkere påvirket av mors vektøkning i svangerskapet enn gutters.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 30. des. 2009 20:57 - Sist endret 5. jan. 2010 10:10