Disputas: Ragnhild Weel-Sneve

Siv.ing. Ragnhild Weel-Sneve ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Microbial RNomics and the role of small transmembrane peptides in genotoxic stress control

1. opponent: Professor Marit Otterlei, Inst. for kreftforskning og molekylær medisin, NTNU, Trondheim
2. opponent: Professor Tom Kristensen, Institutt for molekylær biovitenskap, UiO
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Lars Mørkrid, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, UiO

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Lars Eide, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, UiO

Veileder:  Professor Magnar Bjørås, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, UiO

Karakterisering av ikke-kodende gener og små peptider
Siv.Ing. Ragnhild Weel-Sneve og samarbeidspartnere har søkt etter nye gener som kan være av betydning for reparasjon av arvestoffet. Det humane genomet er rapportert å bestå av 3,2 milliarder DNA basepar, men koder bare for 25 000 gener som utgjør mindre 2 % av det totale genomet. Resten av DNA koden er beskrevet som ikke-kodende.
Til sammenligning har bakterien E. Coli, som Weel-Sneve har brukt som modellorganisme i sine studier, bare 4,6 millioner DNA basepar og koder for 3 200 gener som utgjør 88% av det totale genomet. Ved bruk av to ulike søkemetoder har Weel-Sneve og samarbeidspartnere foreslått mange ikke-kodende og kodende gener som utrykkes i respons til UV skade, men også under normal vekst. To av disse genene har blitt grundig karakterisert med tanke på regulering og biologisk betydning. Det viser seg at uttrykket av disse er strengt regulert og at genene koder for små proteiner som dreper bakterien hvis reguleringen kommer ut av kontroll. Begge proteinene viser nye mekanismer for hvordan E. coli regulerer reparasjon av sitt genom.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 24. nov. 2010 10:36 - Sist endret 24. nov. 2010 10:43