Disputas: Arne Westgaard

Cand.med. Arne Westgaard ved Institutt for klinisk medisin, Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Standardised histopathologic evaluation after pancreatoduodenectomy for adenocarcinoma – Resection margins, tumour origin, and survival

1. opponent: Senior Lecturer Caroline S. Verbeke, Department of Histopathology, St.James’s University Hospital, England
2. opponent: Professor Jon Arne Søreide, Kirurgisk avdeling, Stavanger universitetssjukehus, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Øyvind Bruland, Avdeling for onkologi, Klinikk for kreft og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Odd Geiran, Thoraxkirurgisk avdeling, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Førsteamanuensis Ivar P. Gladhaug, Avdeling for lever-, gastro- og barnekirurgi, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, OUS Rikshospitalet

Standardisert patologivurdering viktig etter operasjon for kreft i bukspyttkjertelen
Lege og forsker Arne Westgaard har påvist at kreft som vokser i bukspyttkjertelen langt oftere enn tidligere antatt oppstår i gallegangen eller tolvfingertarmen. Kreft i bukspyttkjertelen er vanligvis en uhelbredelig sykdom, mens svulster i gallegangen og tolvfingertarmen kan opereres bort slik at pasienten blir varig helbredet.

I sin avhandling Standardised histopathologic evaluation after pancreatoduodenectomy for adenocarcinoma – Resection margins, tumour origin, and survival viser Arne Westgaard og hans medarbeidere at nær en tredjedel av de 506 personer som i perioden 1998-2004 ble operert ved norske sykehus for kreft i hodet på bukspyttkjertelen, i virkeligheten hadde en svulst utgått fra gallegangen eller tolvfingertarmen. Så mange som 54 % av pasientene kan ha hatt en svulst i et av disse naboorganene, i følge en ny granskning av kreftsvulster operert ved Rikshospitalet. I 1998 ble det der innført en standardisert protokoll for patologi-undersøkelse av slike svulster. Westgaard og hans medarbeidere viser at standardisert vurdering er nødvendig for å bedømme om inngrepet faktisk var kurativt og for bedre å kunne forutsi tidspunktet for et eventuelt tilbakefall.

Tidligere studier har vist at sykehusenes operasjonsvolum betyr mye for om pasienten overlever slike inngrep. I perioden 1998-2004 ble det ved totalt 25 norske sykehus operert pasienter med svulst i hodet på bukspyttkjertelen. Pasienter operert ved Rikshospitalet levde i gjennomsnitt noen måneder lenger enn pasienter operert ved andre norske sykehus. Westgaard konkluderer imidlertid i sin avhandling med at standardisert vurdering av operasjonspreparatet er viktigere enn størrelsen på sykehuset med tanke på å stille en presis diagnose og med tanke på å forutsi langtidsprognosen etter slike inngrep.

En viktig erkjennelse er også at mer presis patologi-rapportering etter slike operasjoner kan høyne kvaliteten på kliniske studier rettet mot mer effektiv behandling for kreft i bukspyttkjertelen.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 4. mars 2010 16:21 - Sist endret 4. mars 2010 16:38