Disputas: Torgeir Wethal

Cand.med. Torgeir Wethal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Life-Threatening Long-Term Treatment-Related Adverse Effects in Testicular Cancer and Hodgkin's Lymphoma Survivors with emphasis on Cardiovascular Disease.

1. opponent: Professor Nina Rehnqvist, Institutionen för medicin, Karolinska Institutet, Stockholm
2. opponent: Professor Lena Specht, Avd. for onkologi og hematologi, Finsen senter, Rigshospitalet, København
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Stefan Agewall, Hjertemedisinsk avdeling, Medisinsk klinikk (Aker), Institutt for klinisk medisin, UiO

Leder av disputas:  Professor Espen Dietrichs, Klinikk for hode, bevegelse og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, UiO

Veileder:  Professor Lars Gullestad, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, UiO

Behandling med stråling eller cellegift for kreft kan medføre alvorlige senkomplikasjoner, blant annet i form av hjerte- karsykdommer og ny kreftsykdom. Lege og forsker Torgeir Wethal har i sin avhandling Life-Threatening Long-Term Treatment-Related Adverse Effects in Testicular Cancer and Hodgkin’s Lymphoma Survivors vist at unge kreftoverlevere behandlet med stråling rettet mot hjertet og hovedpulsårer har en betydelig risiko for å utvikle hjerte- karsykdom og en kronisk betennelsestilstand mange år etter endt behandling.
I en gruppe på 51 pasienter behandlet med stråling for lymfekreft i 20-årsalderen og som ble fulgt opp over 20 år utviklet 9 pasienter hjerte- karsykdom og 12 pasienter fikk konstatert en ny type kreft under oppfølgningen. Ultralyd av hjertet utført 10 og 22 år etter behandling viste at pasientene også over et tiår etter behandling utviklet klaffefeil i hjertet. Flere av pasientene hadde omfattende åreforkalkning innenfor strålefeltet. Pasienter som utviklet utbredt åreforkalkning i strålefeltet hadde under oppfølgning et forhøyet kolesterolnivå i blodet. Høyt kolesterol hos strålebehandlede unge menn med lymfekreft ser derfor ut til å være en risikofaktor for utbredt åreforkalkning. Blant 589 overlevende etter testikkelkreft ble det funnet forandringer i blodet som tyder på en kronisk betennelsesaktivitet hos de som hadde gjennomgått strålebehandling. CRP er en markør på betennelse. CRP ble undersøkt 11 år etter strålebehandling og pasientene var da tidlig i 40-årene. Pasienter med forhøyet CRP i blodet på dette tidspunktet hadde nesten en tredobling av risikoen for hjerte- karsykdom i løpet av de neste 9 årene sammenlignet med pasienter som hadde lave verdier for CRP. Pasienter behandlet med cellegift hadde lavere verdier for det ”gode kolesterolet ”(HDL-kolesterol) og en høyere forekomst av metabolsk syndrom 11 år etter behandling. Dette er risikofaktorer for hjerte- karsykdom og diabetes type 2.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 31. aug. 2010 10:01 - Sist endret 31. aug. 2010 10:12