Disputas: Yuan Yuan

Cand.med. Yuan Yuan ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Diagnostic and prognostic markers of cancers involving the serosal cavities

1. opponent: Professor Fernando Schmitt, IPATIMUP, Porto, Portugal
2. opponent: Professor Zheng Jie, Peking University, Beijing, Kina
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Hansen Ree, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Stein Kvaløy, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Førsteamanuensis Ben Davidson, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Kroppens hulrom er ofte affisert av ondartete svulster, enten typer som vokser primært der (malignt mesoteliom) eller ved spredning fra andre organer (hyppigst fra lunge, eggstokk, tykktarm eller bryst). Når kreftceller er i bukhulen eller brysthulen, blir det ofte oppsamling av væske som inneholder ondartede celler. De fleste pasienter dør fort av sykdommen i denne tilstanden, og det er viktig å lære mer om kreftcellene i disse væskene for å kunne forbedre diagnostikk, prognostisering og behandling av disse pasientene.

Prosjektet har fokusert på 5 molekyler som ble funnet ved mikromatrise-analyse å være uttrykt i kreftceller i væsker. Det ble funnet at reseptorene for folat (vitamin B9) er høyt uttrykt av eggstokkreftceller sammenliknet med brystkreft og malignt mesoteliom, men maligne mesoteliomer har høyt uttrykk av Tenascin-X og PINCH-2, som er viktige for kreftspredning og signaloverføring i kreftceller. Celleoverflatemolekylet Netrin-4 er hyppig uttrykt ved både eggstokkreft og brystkreft. Ingen av markørene ble funnet å ha en prognostisk verdi, men hemming av folatreseptorene er under vurdering i kliniske studier ved eggstokkreft og andre krefttyper, slik at kreftcellene i væsker muligens kan hemmes ved behandling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 17. nov. 2010 13:08 - Sist endret 17. nov. 2010 13:35