Disputas: Olga Zaikova

Cand.med. Olga Zaikova ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): A study of spinal metastatic disease: epidemiology, treatment and outcome

1. opponent: MD Yvette van der Linden, Radiotherapeutic Institute Friesland, Leeuwarden, Nederland
2. opponent: Professor Helge Rønningen, St. Olavs Hospital, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Sigbjørn Smeland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Sverre Heim, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Seksjonsoverlege Sigmund Skjeldal, Oslo universitetssykehus HF, Radiumhospitalet

Spredning av kreft (metastaser) til ryggen forårsaker oftest smerter, men kan også føre til lammelser. Forskningen har vist at tidlig start av behandling, helst før utvikling av lammelser, gir best resultat.
I sin avhandling A study of spinal metastatic disease: epidemiology, treatment and outcome har lege og forsker Olga Zaikova og hennes medarbeidere studert forekomsten av ryggmetastaser og bruken av forskjellige behandlingsmetoder i Sørøst-Norge. Forekomsten av ryggmetastaser var 26 per 100 000 innbyggere per år. Kun 11% av pasientene var lamme ved start av behandlingen. Dette er lavere enn rapportert i studier fra andre vestlige land, noe som indirekte tyder på at pasientene i vår region var henvist til behandling tidlig i forløpet av symptomsutviklingen.
94% av pasientene som var henvist til behandling for første gang fikk strålebehandling mens 6% ble operert, de fleste p.g.a. økende lammelser. Gjennomsnittsoverlevelse etter behandlingen var 5 mnd. 28% av pasientene døde før det hadde gått 2 mnd. Dette indikerer at spredning til ryggen er tegn på en langkommet kreftsykdom, og at fokuset ved valg av behandling skal være mest mulig lindrende effekt med minst mulig bivirkninger og kortere sykehusinnleggelse.
Vi har også studert smertelindrende effekt av strålebehandling hos 355 pasienter med ryggmetastaser. 43% rapporterte reduksjon av smerter, men når øket forbruk av smertestillende medikamenter ble tatt i betraktning, kunne positiv effekt av stråleterapi med sikkerhet påvises bare hos 37%. Ca 40% rapporterte fortsatt alvorlige smerter 2 mnd etter behandlingen. Vår studie har vist at lindrende effekt av strålebehandling ved spredning til rygg var svakere enn ved spredning til annet skjelett. Dette kan forklares av mer komplisert sykdomsbilde ved spredning til rygg og understreker behovet for tett oppfølging av disse pasientene etter avsluttet behandling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 19. nov. 2010 14:15 - Sist endret 23. nov. 2010 09:33