Disputas: Rolf Aamodt

Cand.med. Rolf Aamodt ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Molecular alterations in primary rectal adenocarcinomas, prognostic impacts and differences from colon adenocarcinomas

• 1. opponent: Professor Ole D. Lærum, Gades institutt, Universitetet i Bergen
  • 2. opponent: Professor Trond Buanes, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Jarlis Wesche, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Pål Gulbrandsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ida R. K. Bukholm, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Tilbakefall av kreft i endetarmen kan forutses

Gastrokirurg og forsker Rolf Aamodt har funnet en metode som kan gi en pekepinn på hvilke pasienter med kreft i endetarmen som senere kommer til å få tilbakefall.

Etter at man er operert for kreft i endetarmen, får noen tilbakefall av kreftsykdommen. Man vet ikke i forveien hvem dette vil ramme. Et tilbakefall kan føre til at man dør av kreftsykdommen.

I sin avhandling Molecular alterations in primary rectal adenocarcinomas, prognostic impacts and differences from colon adenocarcinomas har Rolf Aamodt og hans medarbeidere vist at man ved undersøkelse av bestemte proteiner i en kreftsvulst i endetarmen, kan få en indikasjon på om pasienten i fremtiden kommer til å få tilbakefall. Metoden går ut på å undersøke mikroskopiske snitt av svulsten med såkalt immunhistokjemi. Man bruker her antistoffer for å påvise bestemte proteiner.

Forskerne fant også at kreftsvulster i endetarmen skiller seg fra kreftsvulster høyere opp i tykktarmen når svulstene undersøkes på molekylnivå.

Publisert 19. aug. 2011 10:22 - Sist endret 10. nov. 2014 13:34