Disputas: Jørgen Mømb Aarøe

Cand.scient. Jørgen Mømb Aarøe ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genomic studies of breast cancer; early detection and genomic complexity

1. opponent: Docent Ingrid Hedenfalk, Institutionen för kliniska vetenskaper, Lunds universitet, Sverige
2. opponent: Docent Markus Ringnér, Institutionen för kliniska vetenskaper, Lunds universitet, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Tore Jahnsen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Øystein Fodstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Anne-Lise Børresen-Dale, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Nytt verktøy for å diagnostisere brystkreft ved hjelp av blodprøve
Cand. scient. Jørgen Aarøe har samarbeidet med det norske firmaet DiaGenic ASA for å utvikle et nytt verktøy for å diagnostisere brystkreft på et tidlig stadium. Aarøe og kolleger ved Radiumhospitalet har også identifisert at bestemte DNA-endringer på kromosom 17 i brystsvulster er assosiert med redusert overlevelse.
I Norge vil én av elleve kvinner rammes av brystkreft i løpet av livet. De fleste overlever sykdommen, men det er avgjørende at sykdommen oppdages så tidlig som mulig, siden prognosene er markant dårligere om sykdommen sprer seg til andre organer. Mammografiscreening og stadig bedre behandlingsmuligheter har ført til en markant reduksjon i dødelighet de siste 50 årene, men mammografi har sine begrensinger; blant kvinner med tett brystvev er det vanskelig å oppdage små svulster ved hjelp av mammografi og alternative metoder for å oppdage disse kan potensielt redde liv.
I sin avhandling Genomic studies of breast cancer; early detection and genomic complexity har cand. scient. Jørgen Aarøe i samarbeid med DiaGenic ASA identifisert genetiske endringer i blod hos kvinner med brystkreft som har blitt brukt til å utvikle en diagnostisk test, BCtect. Testen, som nå er tilgjengelig for kvinner i Europa og Asia, er tenkt som et tillegg til mammografi i de tilfellene der resultatene fra mammografi er usikre men også til bruk blant kvinner med høy risiko for å utvikle sykdommen.

Genetiske forandringer knyttet til sykdomsforløp
I sitt doktorgradsarbeid har Aarøe sammen med kolleger ved Radiumhospitalet utviklet en ny metode for å måle bestemte endringer i DNA i brystsvulster. Ved bruk av denne metoden ble det oppdaget en sammenheng mellom slike endringer i et spesifikt område på kromosom 17 og redusert overlevelse. Dette funnet ser ut til å kunne gi verdifull informasjon om sykdomsforløpet utover de kliniske metodene man bruker i dag.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 14. mars 2011 10:05 - Sist endret 14. mars 2011 10:13