Disputas: Gunnar Aasen

Cand.med. Gunnar Aasen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Influence of regional fat masses assessed by dual X-ray absorptiometry (DXA) on insulin resistance and dyslipidaemia in obese subjects. Cross sectional - and weight loss studies.

• 1. opponent: Professor Johan Svartberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø.
  • 2. opponent: Professor emerita Sylvi Aanderud, Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Kåre I. Birkeland, Endokrinologisk avdeling, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Jens Petter Berg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Dr.med Johan Halse, Spesialistsenteret Pilestredet Park.

Lege og endokrinolog  Gunnar Aasen påviser ved bruk av DXA, som er  et spesielt røntgen apparat, at underhudsfett på bena hos personer med fedme (BMI >30 kg/m²) har en gunstig effekt på risikofaktorer for diabetes 2 og hjerte-karsykdom. Den helseskadelige effekt av magefett reduseres ved økt mengde underhudsfett på bena. Han viser at forholdet mellom benfett og overkroppsfett er det beste målet og har best sammenheng med de risikofaktorer man ofte har ved fedme.Risikofaktorer som ble undersøkt var fastende blodsukker, insulin, C-peptid samt diverse mål på insulinresistens og insulinsensitivitet.
Avhandlingen, som tar for seg 222 kvinner og menn med fedme og etterfølgende ett års vektreduksjonsprogram, viser at DXA er en presis metode for å måle totalt kroppsfett og fettdistribusjon, og praktisk meget anvendelig som hjelp for vurdering av risikoprofil under oppfølging ved livsstilintervensjon.

Publisert 5. okt. 2011 08:47 - Sist endret 10. nov. 2014 13:35