Disputas: Aina Akerø

Cand.med. Aina Akerø ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Effects of air travel on patients with COPD.

1. opponent: Universitetslektor Charlotte Suppli Ulrik, Hvidovre Hospital, Danmark
  2. opponent: Professor Ernst Omenaas, Universitetet i Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Johny Kongerud, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Dag Jacobsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Ole Henning Skjønsberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Farlig å fly?

Under flyreiser er lufttrykket i flykabinen lavere enn på bakken. Dette medfører at oksygeninnholdet i blodet faller, og hos passasjerer med lungesykdom kan oksygeninnholdet bli så lavt at oksygentilskudd under reisen er anbefalt. Lege og forsker Aina Akerø ved OUS Ullevål har studert hvordan flyreiser påvirker pasienter med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS), og resultatene av hennes avhandling ”Effects of air travel on patients with COPD” er brukt som grunnlagsmateriale i nye internasjonale retningslinjer for vurdering av KOLS-pasienter som skal reise med fly.

I en spørreundersøkelse fant Akerø og medarbeidere at over halvparten av et utvalg norske KOLS-pasienter hadde reist med fly i løpet av en to-års periode. En fjerdedel av disse hadde opplevd plagsomme symptomer under reisen. Risikoen for pusteproblemer var syvdoblet sammenlignet med friske.

Under en flyreise med KOLS-pasienter til Gran Canaria fant Akerø at pasientenes oksygenmetning var betydelig lavere enn på bakken, og at metningen falt ytterligere ved gange om bord. Tilsvarende funn ble gjort ved simulerte flyreiser hvor pasienten puster en gass med oksygeninnhold svarende til luften i en flykabin (HAST) og i lavtrykkskammer. På bakgrunn av disse funnene har Akerø videre konsentrert seg om hvordan man kan forutsi hvem som trenger å ha med seg oksygenflasker om bord og hvem som kan reise uten slikt kostbart utstyr.

Verken oksygenmetning på bakken eller pusteprøver alene, som foreslått i tidligere internasjonale retningslinjer, kan forutsi effekten av flyreise på KOLS-pasienter. Vurdering av pasientens fysiske form viser seg å gi mer informasjon. Akerø viser også at HAST-testen identifiserer de som trenger oksygentilskudd ved flyreise, og denne testen brukes nå hyppig på de sykehus der den er tilgjengelig. Med tanke på de pasientene som må ha med seg oksygen om bord, dokumenterer Akerø også hvilke typer oksygentilførsel som egner seg for bruk under flyreiser.

Publisert 28. sep. 2011 09:46 - Sist endret 27. jan. 2016 09:39