Disputas: Andrés Server Alonso

Cand.med. Andrés Server Alonso ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Advanced Neuroimaging in Brain Tumors: Diffusion, Spectroscopy, Perfusion and Permeability for the evaluation of tumor characterization and surgical  treatment planning.

1. opponent: Professor Pia Sundgren, Skånes Universitetssjukhus Lund, Sverige

2. opponent: Professor Morten Lund-Johansen, Universitetet i Bergen, Norge

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Eirik Helseth, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Jon Berg-Johnsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Per Hjalmar Nakstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Nye magnetresonanstomografi (MR) metoder ved hjernesvulster

Neuroradiolog Andrés Server Alonso har utarbeidet en ny rutine for å diagnostisere hjernesvulster med mer nøyaktighet og som har en betydningsfull effekt i utredning, diagnostikk og behandling til denne pasientgruppen.

I perioden 1.1.2006-31.1.2010 ble 208 personer innlagt i Oslo Universitetssykehus, Ullevål med diagnosen hjernesvulst. Dessverre kan ikke konvensjonell MR fullt ut reflektere den kompliserte biologi av ondartede hjernesvulster. Konvensjonell MR har også begrenset kapasitet til å skille mellom de forskjellige typer hjernesvulster. Riktig diagnose og gradering er viktig for valg av behandlingsstrategi og vurdering av prognosen.

I sin avhandling – Advanced Neuroimaging in Brain Tumors har Andrés Server Alonso og hans medarbeidere vist at man ved hjelp av avansert MR metoder kan fastslå om det dreier seg om primær høygradig hjernesvulst eller metastase, samt gradering av primære hjernesvulster. Server Alonso har blant annet konkludert med at bruk av avansert MR letter diagnostikk av tumorinfiltrasjon i omkringliggende hjernevev og tumorangiogenese. Dette er viktig for prekirurgisk planlegging (reseksjonsgrad) og for planlegging av adjuvant strålebehandling. Metodene vil trolig få en viktig plass når antiangiogenese behandling kommer i vanlig bruk.

Publisert 1. juni 2011 13:32 - Sist endret 10. nov. 2014 13:35