Disputas: Egil Bakkeheim

Cand.med. Egil Bakkeheim ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Inflammation and "stress" in asthma and allergy; are oxidative state and cortisol levels involved?

1. opponent: Professor Kostas Priftis, Penteli Children's Hospital, Hellas
2. opponent: Professor Sverre Steinsvåg, Sykehuset Sørlandet, Kristiansand, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Are Martin Holm, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Knut Stavem, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Karin C Lødrup Carlsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Oksidativt stress og lave spyttkortisolnivåer gir økt risiko for astma og allergi.

Lege og forsker Egil Bakkeheim har undersøkt betydningen av oksidativt stress, dvs. ubalanse mellom antioksidanter og oksidanter, i tillegg til nivået av stresshormonet kortisol i spytt ved sykdommene astma og allergi. Forskningen er basert på to forskjellige astmaundersøkelser, en større europeisk multisenter-studie med voksne og barn og Miljø- og barneastmastudien i Oslo.
I sin avhandling Inflammation and “stress” in asthma and allergy; are oxidative state and cortisol levels involved? har Egil Bakkeheim og medarbeidere vist at det er en sannsynlig sammenheng mellom oksidativt stress og astma og allergi. Den viktigste antioksidanten i blodet, albumin, var redusert hos norske barn med astma og allergi, mens oksidanten ferritin var økt. De laveste albuminnivåene fant man hos barn med astma som hadde økt nitrogenoksid i utpust, en markør for allergisk betennelse ved astma.
Barn med dårlig kontrollert astma hadde lavere nivåer av antioksidantene vitamin E og transferrin i blodet enn barn med velkontrollert astma. Nivåene av antioksidanten selen i blodet varierte i Europa, og de laveste nivåene ble funnet hos norske barn. Man fant ingen sikker sammenheng mellom astma og nivåer av selen blodet hos barn eller voksne.
Bruk av pre-oksidanten paracetamol i svangerskapet eller i spedbarnsalder var en uavhengig risikofaktor for allergi ved 10 års alder. Lave verdier av stresshormonet kortisol i spytt var knyttet til samtidig astma og luftveisallergi hos barn.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 17. jan. 2011 09:19 - Sist endret 17. jan. 2011 09:28