Disputas: Jacob Bergsland

Cand.med. Jacob Bergsland ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Safe introduction and quality control of new methods in coronary surgery.

1. opponent: Professor of Surgery Dimitri Novitzky, University of South Florida, USA
2. opponent: Professor Dag Sørlie, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Knut Kvernebo, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Theis Tønnessen, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Erik Fosse, Intervensjonssenteret, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Sikkerhet ved introduksjon av nye metoder i kransarteriekirurgi
Såkalt bypassoperasjon på hjertets kransarterier er den mest vanlige hjerteoperasjonen og utføres hos nærmere 1000 pasienter pr million innbyggere i Norge og andre vestlige land. Operasjonene har gitt gode resultater og blir oftest utført ved bruk av hjertelungemaskin og stansing av hjertet.
Hjertekirurgen Jacob Bergsland ved Intervensjonssenteret ved Oslo Universitetssykehus har studert kransarteriekirugi utført uten hjertelungemaskin på bankende hjerte.
Studiene ble utført i USA hvor Bergsland arbeidet tidligere og ved Intervenjonssenteret ved Oslo Universitetssykehus. Studiene fra USA var blant de første som sammenlignet bankende hjertekirurgi med tradisjonell metode, ved hjelp av registerdata. Bergslands studier viste at bankende hjertekirurgi kunne redusere komplikasjonsratene, spesielt hos pasienter med høy operasjonsrisiko.
De norske studiene undersøkte verdien av ny teknologi ved bankende hjertekirurgi. Bruk av automatisk stiftemaskin ved innlegging av nye årer ble sammenlignet med tradisjonell teknikk. Stiftemaskinteknikken viste seg å gi dårligere resultater enn den vanlige metoden. Basert på blant annet disse studiene ble stiftemaskinen fjernet fra markedet. En annen studie av pasienter som gjennomgikk bankende hjertekirurgi demonstrerte verdien av bruk av såkalt shuntteknologi for å forhindre alvorlige komplikasjoner under slik operasjon.
Et hovedpoeng ved Bergslands studier er at innføring av nye metoder i kirurgi må gjennomgå kritisk testing før de tas i rutinemessig bruk. På denne måten kan man unngå at store pasientgrupper utsettes for lite effektive og i verste fall skadelige inngrep. Slike studier må utføres ved å analysere pålitelige pasientregistre eller ved bruk av kontrollerte sammenliknende metoder. Studiene må planlegges nøye slik at pasientenes sikkerhet ivaretas på best mulig måte.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 24. jan. 2011 12:32 - Sist endret 24. jan. 2011 12:38