Disputas: Johannes Lagethon Bjørnstad

Cand.med. Johannes Lagethon Bjørnstad ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The TGF-β/SMAD signalling system and extracellular matrix changes in myocardial remodelling and reverse remodelling following correction of pressure overload.

• 1. opponent: Professor Guro Valen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

• 2. opponent: Overlege Kristian Bartnes, Universitetssykehuset i Nord-Norge

• 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Rune Haaverstad, Universitetet i Bergen

Professor Harald Lindberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Theis Tønnessen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Johannes L. Bjørnstad har utviklet en eksperimentell modell for å studere hjertemuskelens tilheling.

Trykkoverbelastning av venstre hjertekammer kan gi sykelige forandringer i hjertemuskelen som fører til hjertesvikt. Dette kan sees ved forsnevring av aortaklaffen (aortastenose) og ved høyt blodtrykk. Hjertesvikt er en viktig årsak til død, redusert fysisk yteevne og tap av livskvalitet. Prosessen som fører til forandringene i hjertemuskelen kalles myokardiell remodellering og har blitt viet økt oppmerksomhet de siste 20 år. Man har etter hvert blitt klar over at det finnes et tilhelingspotensiale i hjertet, ettersom disse forandringene kan gå tilbake når hjertet avlastes. Denne prosessen, som kalles revers remodellering, har i langt mindre grad blitt studert.

I sin avhandling ”The TGF-β/SMAD signalling system and extracellular matrix changes in myocardial remodelling and reverse remodelling following correction of pressure overload” presenterer Johannes L. Bjørnstad en eksperimentell modell med reversibel trykkoverbelastning av venstre hjertekammer, som gjør det mulig å studere revers remodellering. Ved hjelp av modellen fant Bjørnstad at det inntreffer hittil ukjente forandringer i ekstracellulær matriks allerede i den tidlige fasen av revers remodellering.

Økt innsikt i revers remodellering kan på sikt føre til at det blir mulig å utvikle prinsipielt nye strategier for behandling av hjertesvikt. Dette kan igjen tenkes å bedre behandlingen av hjertesvikt.

Publisert 1. juni 2011 12:40 - Sist endret 10. nov. 2014 13:36