Disputas: Ellen Bøhmer

Cand.med. Ellen Bøhmer ved Institutt for klinisk medisin, Medisinsk klinikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies on patients with ST-Elevation Myocardial Infarction and long transfer distances to PCI centres. Results from NORDISTEMI.

1. opponent: Professor Lars Wallentin, Uppsala universitet, Sverige
2. opponent: Professor Jan Erik Nordrehaug, Haukeland universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ingrid Os, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Pål Smith, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Sigrun Halvorsen, Oslo universitetssykehus HF

Ny kunnskap om behandling av hjerteinfarkt i utkantstrøk.
Ved et akutt hjerteinfarkt har det skjedd en tilstopping av en blodåre til hjertemuskelen. Hvis dette skjer i en stor blodåre får man typiske forandringer i de elektriske signalene fra hjertet. Da er det viktig med rask åpning av blodåren for at skaden på hjertet skal bli liten. Utblokking er i dag foretrukket behandling, men ved lange avstander vil blodproppoppløsende medisin være et alternativ da det kan gis utenfor sykehus.
Studien som undersøkte to ulike strategier etter at blodproppoppløsende medisin var gitt, viste at det var færre hendelser i den gruppa som ble sendt direkte til utblokking. Forskjellen besto hovedsakelig av noen færre nye hjerteinfarkt, men uten at det ble funnet noen forskjell i total skade på hjertet da det ble undersøkt etter 3 mnd. I den andre gruppa fikk også de fleste undersøkt årene ved tilsvarende undersøkelser, men tidspunkt var styrt av forløpet og om mulig utsatt til ca 14 dager etter hjerteinfarktet.
Man vurderte også helseeffekt i form av livskvalitet uten at man fant forskjell mellom gruppene. Selv om ambulansetransporten er vesentlig dyrere i gruppa som ble sendt direkte til utblokking, ble forskjellen i utgifter svært liten da den konservative gruppa hadde totalt sett litt dyrere sykehusopphold. Ut fra helseøkonomiske betraktninger ble behandlingene oppfattet som likeverdige.
Resultatene må tolkes med forsiktighet da studien er liten. Den gir imidlertid informasjon om at direkte transport for utblokking etter trombolyse fungerer bra også ved lange avstander. Styrken ved studien er at man hos de samme pasientene også har informasjon om infarktstørrelse, livskvalitet og prospektivt innhentede kostnader for det første året etter et hjerteinfarkt. Da andre og større studier fra utlandet har vist lignende resultater, er det nå anbefalt at ambulansene styres til et regionsykehus som kan utføre utblokking etter at trombolyse er gitt.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 29. apr. 2011 10:09 - Sist endret 29. apr. 2011 10:20