Disputas: Bjørn Braathen

Cand.med. Bjørn Braathen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): MYOCARDIAL PROTECTION IN HEART VALVE SURGERY Three prospective randomised studies comparing different cardioprotective regimen

1. opponent: Professor Leidulf Segadal, Haukeland universitetssykehus, Bergen
2. opponent: Professor Rolf Busund, Universitetssykehuset Nord-Norge, Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ingebjørg Seljeflot, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Knut Arvid Kirkebøen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Theis Tønnessen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hvordan beskytter man hjertet best mulig under en hjerteoperasjon?

Lege og forsker Bjørn Braathen har undersøkt hvordan man best mulig beskytter hjertet til pasienter som blir hjerteklaffoperert.
I perioden 2003-2010 har han gjennomført 3 forskjellige pasientstudier. Han har vist at når man stopper hjertet med en kald saltløsning for å beskytte det under hjerteoperasjonen er det ytterst viktig at man bruker et rigid system samt pasientens eget nedkjølte blod blandet sammen med saltløsningen.
I sin avhandling myocardial protection in heart valve surgery har Bjørn Braathen og hans medarbeidere vist hvordan man kan optimalisere beskyttelse av hjertet. Han har nedkjølt hjertet med issørpe for å se om det øker beskyttelsen samt undersøkt om den kalde saltløsning man bruker til å stoppe hjertet gir bedre beskyttelse når man blander det sammen med pasientens eget blod. Bjørn Braathen og hans medarbeidere har også undersøkt en spesiell type saltløsning som er enklere å bruke og konkludert med at ved en type hjerteklaffkirurgi er dette et godt alternativ.
Braathens resultater har medført en endring av praksisen for beskyttelse av hjertet under en hjerteoperasjon ved Oslo Universitetssykehus, Ullevål, med den hensikt å øke overlevelsen til pasientene.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 10. feb. 2011 10:15 - Sist endret 10. feb. 2011 10:29