Disputas: Morten Brændengen

Cand.med. Morten Brændengen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.(Philosophiae doctor): Preoperative chemoradiotherapy in primarily non-resectable rectal cancer. Therapy planning and treatment outcome

• 1. opponent: Senior consultant Robert Glynne-Jones, Mount Vernon Cancer Centre, UK
  • 2. opponent: Professor Hartwig Kørner, Stavanger universitetssykehus, Norge
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Nina Aass, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Kjell Magne Tveit, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo.

Pasienter med alvorlig endetarmskreft uten spredning, har svært god effekt av cellegift- og strålebehandling før operasjon. Pasientene som fikk både cellegift og strålebehandling har en 5-års kreft-relatert overlevelse på 72% sammenlignet med 55% hos pasienter som bare fikk strålebehandling.

Dette viser overlege Morten Brændengen ved Avd for kreftbehandling, Oslo Universitetssykehus, i sin doktoravhandling “Preoperative chemoradiotherapy in primarily non-resectable rectal cancer - therapy planning and treatment outcome.” Resultatene er svært gode i internasjonal sammenheng og er blant annet publisert i det prestisjefylte tidsskriftet Journal of Clinical Oncology.

Avhandlingen baserer seg på en internasjonal randomisert fase III studie som inkluderte 207 pasienter fra 13 sykehus i Norge og Sverige, og ett i Polen, i perioden 1996-2003. Halvparten av pasientene fikk strålebehandling før operasjon av svulsten i endetarmen, den andre halvdelen fikk både strålebehandling og cellegift (5-FU og Leukovorin) før operasjon, og tilbud om cellegift i 4 mnd etter operasjonen.
I gruppen som fikk kombinasjonsbehandling var resultatene bedre både med tanke på lokal kontroll av kreftsykdom i bekkenet, tid til tilbakefall og utvikling av fjernspredning. Det var flere akutte bivirkninger i gruppen som fikk cellegift, men de var forbigående og sjelden alvorlige. Oppfølgingen viste langtidsplager som forverret tarmfunksjon og hos menn redusert seksualfunksjon. Det var ingen sikker forskjell mellom behandlingsgruppene med tanke på langtidsbivirkninger.

Siste del av avhandlingen omhandler bruk av PET/CT som tilleggsundersøkelse ved inntegning av strålefelt før behandling av endetarmskreft, utført  ved Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm. Studien viser at PET/CT kan bidra til mindre strålefelt og dermed redusert stråledose til normalvev. Det ble også oppdaget flere tilfeller av fjernspredning. Metoden er svært lovende i søken etter mer optimal og individualisert behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 24. nov. 2011 12:23 - Sist endret 10. nov. 2014 13:57