Disputas: Anne Berit Loretzen Dahlstrøm

Cand.med. Anne Berit Lorentzen Dahlstrøm ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor):  Molecular biological and epidemiological studies of preeclampsia – pieces of a puzzle

• 1. opponent: Docent Alexander Smarason, Akureyri University Hospital, Island
  • 2. opponent: Professor Svein Rasmussen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Cecilie Alfsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Geir Buksholm, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Førsteamanuensis Bettina Kulle Andreassen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Avhandlingens tema er preeklampsi (svangerskapsforgiftning). Den er basert på fem originalartikler. Preeklampsi er globalt en vesentlig årsak til sykdom og død hos gravide. Det kliniske syndromet antas å skyldes utvikling av en feilfunksjon i morkaken som - via en inflammatorisk reaksjon - resulterer i at endotelcellene i kvinnens blodårer blir syke. Preeklampsi med tidlig debut representerer antagelig den mest spesifikke varianten. Den første studien viser at forekomsten av preeklampsi øker i Norge, sannsynligvis på grunn av endringer i livsstil. Økende BMI i befolkningen kan ha betydning. Den patofysiologiske hypotesen støttes i den andre studien, som viser at små morkaker har sterk sammenheng med preeklampsi hos kvinner som forløses før svangerskapsuke 37.
I det tredje del-arbeidet ble signaler fra hele genomet kartlagt (ved microarrays) i blod hos kvinner med tidlig preeklampsi og hos friske kvinner til termin. En mulig parallell endring i immunrespons ble identifisert i gruppene. I den fjerde studien viste microarrays hvilke gener som signaliserte i fettvev ved tidlig preeklampsi sammenlignet med fettvev hos friske kvinner til termin. Funnet viser at fettvev kan ha betydning ved utvikling av tilstanden. Studie tre og fire er hypotesegenererende.
Endotelceller er sentrale for utvikling av preeklampsi. Kunnskap om aktivitet i disse cellene vil kunne åpne for nye behandlingsmuligheter. Den siste studien beskriver en metode for å isolere endotelceller fra livmorslimhinnen for videre analyser av cellespesifikke gensignaler.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 4. nov. 2011 12:31 - Sist endret 10. nov. 2014 13:58