Disputas: Christian Hesbø Eek

Cand.med. Christian Hesbø Eek ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Echocardiographic Stratification of Acute Coronary Syndrome.

1. opponent: Professor Lars-Åke Brodin, KTH – Technology and Health, Huddinge, Sverige
2. opponent: Professor Rune Wiseth, Klinikk for hjertemedisin, AHK-senteret, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Drude M. Fugelseth, Kvinne- og barnklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Rolf Lindemann, Kvinne- og barnklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Helge Skulstad, Kardiologisk avdeling, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

Ultralyd ved akutt hjerteinfarkt
Lege og forsker Christian Eek har utviklet metoder for å identifisere pasienter med tette kransarterier og stor skade på hjertemuskelen i tidlig fase ved akutt hjerteinfarkt. Ved akutt hjerteinfarkt kan noen pasienter ha helt tette kransarterier og utvikle store arr på hjertet, uten at dette synes på EKG. Disse pasientene har man hittil ikke hatt metoder for å identifisere tidlig. De har dermed ikke fått tilbud om viktig behandling for å åpne den tette arterien (utblokking) i akuttfasen.
I sin avhandling Echocardiographic stratification of acute coronary syndrome har Christian Eek og hans medarbeidere vist at det er en god sammenheng mellom hjertemuskelfunksjon målt ved ultralyd i akuttfasen og forekomst av tette kransarterier og store arr på hjertemuskelen. Man har dermed kunnet bruke ultralyd for å identifisere pasienter med alvorlig sykdom i tidlig fase, med god nøyaktighet. Pasienter med redusert hjertepumpefunksjon i akuttfasen har høy forekomst av tette kransarterier, de utvikler hyppigere store arr på hjertet, og har også redusert hjertepumpefunksjon på lengre sikt. Ved tidlig behandling kan prognosen antakelig bedres for mange av disse pasientene.
Eek og medarbeidere har videre vist at hjertets pumpefunksjon faller i løpet av det første døgnet etter hjerteinfarkt, dersom den tette blodåren ikke blokkes ut. Dette har tidligere ikke vært kjent. Gruppen har også vist at ultralyd kan brukes for å forutsi den grad av bedring av hjertets pumpefunksjon etter utblokking. Man konkluderer med at ultralyd er et raskt og ufarlig diagnostisk verktøy, som kan være svært nyttig i vurdering av pasienter med akutt hjerteinfarkt.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 3. feb. 2011 14:14 - Sist endret 7. feb. 2011 09:49