Disputas: John Abel Engh

Cand.med. John Abel Engh ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cognitive insight and clinical insight in schizophrenia - methodological, neurocognitive and psychopathological aspects and comparison to bipolar disorder

1. opponent: Førsteamanuensis Matthew Broome, University of Warwick, Coventry, England
2. opponent: Professor Tone Tangen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dag Årsland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Erik Falkum, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Svein Friis, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker John Abel Engh har funnet at kognitiv innsikt er komplementært til sykdomsinnsikt og andre kliniske karakteristika ved schizofreni.

Manglende sykdomsinnsikt er sentralt hos pasienter med schizofreni. Sykdomsinnsikt tar utgangspunkt i behandlerperspektivet og har vist seg hensiktsmessig ved individuelt tilpasset behandling og medisinering. Kognitiv innsikt inntar pasientperspektivet og beskriver pasientens kapasitet til å bedømme uvanlige forestillinger, samt det å erkjenne feilaktige slutninger.

I sin avhandling ”Cognitive insight and clinical insight in schizophrenia: methodological, neurocognitive and psychopathological aspects and comparison to bipolar disorder” fant John Abel Engh en svak sammenheng mellom kognitiv innsikt og sykdomsinnsikt. Pasienter med diagnosen schizofreni som har vrangforestillinger har lav kognitiv innsikt. Engh fant at pasienter i denne diagnosegruppen med hørselshallusinasjoner uten vrangforestillinger synes å ha god kognitiv innsikt. Det er mulig at kognitiv innsikt har betydning for hvorvidt stemmehøring internaliseres eller eksternaliseres og således kan ha betydning for dannelse av vrangforestillinger. Engh har blant annet konkludert med at kognitiv innsikt er komplementært til sykdomsinnsikt og har mulig betydning for utvikling av vrangforestillinger hos pasienter med schizofreni.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 21. jan. 2011 15:54 - Sist endret 21. jan. 2011 16:00