Disputas: Linda Fernandes

M.Sc. Linda Fernandes ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Functioning, disability, and management of patients with hip osteoarthritis

1. opponent: Professor Stefan Lohmander, Lund universitetssjukhus, Lund, Sverige
2. opponent: Professor Astrid Bergland, Avdeling for helsefag, Høgskolen i Oslo, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Kåre Birger Hagen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Hanne Dagfinrud, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor May Arna Risberg, Norges idrettshøgskole

Om effekt av pasientundervisning og trening for pasienter med hofteartrose

Leddsykdommen artrose er blant hovedårsakene til alvorlige smerter og funksjonshemming i befolkningen over 55 år, og omkring 20% viser tegn til sykdommen. Pasientinformasjon og trening er anbefalt som grunnbehandling for pasienter med artrose i nasjonale og internasjonale retningslinjer. I doktoravhandlingen ”Functioning, disability, and management of patients with hip osteoarthritis” undersøkte fysioterapeut Linda Fernandes og medarbeider om trening sammen med pasientundervisning er mer effektiv enn bare pasientundervisning med henblikk på smerte.

109 pasienter med diagnostisert hofteartrose med milde til moderate symptomer ble tilfeldig trukket til å delta i enten pasientundervisning alene eller til pasientundervisning sammen med treningsprogram hos fysioterapeut. Pasientundervisingen og treningsprogrammet var spesialdesignet for pasientgruppen. Resultatene viste at det ikke var noen forskjell i smerteintensitet mellom de to gruppene over en oppfølgingsperiode på 16 måneder. Et interessant bi-funn var imidlertid at gruppen som trente i tillegg til å få pasientundervisning rapporterte om bedre funksjon i dagliglivet.

Avhandlingen ’Functioning, disability, and management of patients with hip osteoarthritis’ er den første som undersøker om trening i tillegg till pasientundervisning er mer effektiv enn pasientundervisning alene, og består av fire vitenskaplige artikler.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 17. jan. 2011 08:18 - Sist endret 17. jan. 2011 08:25