Disputas: Linda Ferrante

Cand.scient. Linda Ferrante ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cytokine gene polymorphism in Sudden Infant Death.

1. opponent: Professor Henry F. Krous, UCSD School of Medicine, San Diego, USA
2. opponent: Professor Hans Geir Eiken, Gades institutt, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Solveig N. Andersen, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Institutt for klinisk medisin, Ahus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ola Didrik Saugstad, Kvinne- og barneklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Torleiv Ole Rognum, Rettsmedisinsk institutt, Universitetet i Oslo

Mange krybbedøde har en sykehistorie med lette infeksjoner før døden. Flere rapporter viser at krybbedødsofrene kan ha vært mer sårbare overfor vanlige infeksjoner enn andre barn. Funnene tyder på at lette infeksjoner kan sette i gang en dødsmekanisme som kan sammenlignes med dødsfall forårsaket av alvorlige infeksjonstilstander som hjernehinnebetennelse og blodforgiftning. Interleukiner er en gruppe proteiner som regulerer kroppens immunsvar. De forskjellige interleukinene virker sammen i et komplisert og nøye regulert nettverk, der de påvirker produksjonen og frisetting av hverandre. Slik reguleres intensiteten og varigheten av immunsvaret. Noen varianter i genene som koder for disse interleukinene kan påvirke produksjon og funksjonen til proteinet. Dette vil ha betydning for hvor effektivt en infeksjon blir bekjempet. I sin avhandling Cytokine gene polymorphisms in sudden infant death har Linda Ferrante og medarbeidere undersøkt om det hos krybbedødsofrene foreligger en genetisk predisposisjon i genene som koder for komponentene i immunsystemet. Det viktigste funnet er en assosiasjon mellom gen varianter i TNF-α genet og krybbedød. For de andre interleukinene som ble undersøkt, ble det avdekket en sammenheng mellom spesielle genvarianter (genotyper) og risikofaktorer. Genvarianter i IL-8 ble observert oftere hos krybbedøde som ble funnet døde i mageleie, sammenlignet med barn som ble funnet døde i andre sovestillinger. I tillegg ble det avdekket en assosiasjon mellom feber før døden og genvarianter i IL-13 genet hos barn som døde av en infeksjon. Observasjoner i IL-1 genet tyder på at også dette genet er av betydning for plutselig uventet spedbarnsdød, i dette genet fantes også genvariasjoner som var overhyppig ved mageleie. Samlet indikerer funnene at spesifikke interleukin-genotyper i kombinasjon med gitte risikofaktorer kan være en medvirkende årsak til krybbedød.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 3. mai 2011 13:28 - Sist endret 3. mai 2011 13:36