Disputas: Linn R. Gjersing

Master of Public Health Linn R. Gjersing ved Institutt for klinisk medisin, Klinikk for psykisk helse og avhengighet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): "Staff attitudes towards opioid maintenance treatment (OMT) and the associations with treatment"

1. opponent: Senior Research Fellow Catriona Matheson, University of Aberdeen, Skottland
2. opponent: Lektor Mads Uffe Pedersen, Århus Universitet, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Bjørgulf Claussen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Førsteamanuensis Christina Foss, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Thomas Clausen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

I PhD-avhandlingen: “Staff attitudes towards opioid maintenance treatment (OMT) and the associations with treatment” har sykepleier og Master of Public Health Linn Gjersing og medarbeidere undersøkt holdninger til legemiddelassistert rehabilitering (LAR) i ulike tiltak. I tillegg har de undersøkt behandlingsforskjeller mellom de ulike regionale LAR-sentrene i Norge og hvordan holdninger hos de LAR-ansatte hang sammen med behandlingsforskjellene som ble funnet. Hovedfunnet er at LAR-ansattes holdninger til LAR samvarierte med behandlingsforskjeller mellom de ulike sentrene. Sentre som var mer positive til at pasienter burde skrives ut av behandlingen ved vedvarende rusbruk, hadde færre pasienter per behandler, hyppigere urinprøver og flere pasienter som hadde hatt ansvarsgruppemøter de siste fire ukene sammenlignet med sentrene med motsatte holdninger. Samtidig hadde sentrene, som var positive til utskrivelse ved rusbruk, færre pasienter som hadde brukt rusmidler siste fire uker, flere pasienter i arbeid og flere pasienter med fast bolig.
Det ble også funnet at fengselsansatte i New South Wales, Australia som hadde liten kunnskap om metadonbehandling, i motsetning til de med mye kunnskap, var mer negative til livslang behandling med metadon. I stedet mente mange av de med liten kunnskap at metadonbehandling kun burde gis for en kortere periode. Før undersøkelsen startet opp ble det rapportert om fengselsansatte som oppfordret innsatte til å avslutte metadonbehandlingen før løslatelse. Ved å øke kunnskapen om metadonbehandling blant de fengselsansatte vil muligens færre oppfordre innsatte til å avslutte metadonbehandling.

Avhandlingen viser at ansattes holdninger til LAR er en viktig faktor det bør tas hensyn til, både i fengselsvesenet og i andre tiltak der man arbeider med personer med rusproblematikk. Den viser også at om det er ønskelig at behandlingsforskjellene mellom de ulike LAR-sentrene skal bli mindre, så må en vite at ansattes holdninger spiller en viktig rolle med henhold til disse forskjellene.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 1. juni 2011 12:50 - Sist endret 10. nov. 2014 13:59