Disputas: Haakon Kiil Grøgaard

Cand.med. Haakon Kiil Grøgaard ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Progenitor cells, growth factors and inflammation in acute myocardial infarction

• 1. opponent: Professor Stefan Jovinge, Lunds universitet, Lund, Sverige
  • 2. opponent: Professor Torbjørn Omland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Guro Valen, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Dag Kvale, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Arnfinn Ilebekk, Oslo universitetssykehus HF, Ullevål

Akutt hjerteinfarkt er en betydelig årsak til død og økt sykelighet i vår del av verden. Akutt hjerteinfarkt skyldes tilstopping av en av hjertets kransårer og fører til død av hjertemuskelceller. Akutt hjerteinfarkt behandles i dag best ved at pasienten raskt får utført utblokking av den tilstoppede kransarterien. Dyreforsøk har vist at benmargstamceller og sirkulerende stamceller delvis kan erstatte tapte hjertemuskelceller og bedre hjertefunksjonen etter hjerteinfarkt. På mennesker har stamceller fra pasientens egen benmarg vært forsøkt som behandling for å danne nye hjertemuskelceller, men hittil har slik behandling gitt liten effekt, kanskje fordi man vet lite om hva som kan bevirke at sirkulerende stamceller når frem til skadet vev og fester seg der.
I denne avhandlingen har lege og forsker  Haakon Kiil Grøgaard og medarbeidere gjort studier på dyr og mennesker etter akutt hjerteinfarkt, og både studert stamceller i benmarg og i sirkulasjonen og i tillegg gjort  detaljerte studier av  sirkulerende vekstfaktorer og betennelsesmarkører.
I en studie er det vist at egne stamceller fra benmarg slår seg ned i det infarkt skadede området i hjertet og at flere stamceller når infarkt området hvis de injiseres direkte i hjertets kransåre, enn hvis cellene injiseres intravenøst.
Vi har vist at behandling med benmargsstamceller etter hjerteinfarkt fører til en økning i enkelte sirkulerende vekstfaktorer. Vi har også påvist at antall stamceller som finnes i benmarg er betydelig redusert femte dag etter et hjerteinfarkt og at det samtidig er økt forekomst av stamceller i sirkulasjonen på dette tidspunktet som muligens er frisatt fra benmargen. Det synes  også  å være en økt betennelses aktivitet som kan være ugunstig for stamcelle overlevelse  de første dagene etter et akutt hjerteinfarkt. Vekstfaktorer som kan bevirke at sirkulerende stamceller kan slå seg ned i skadet vev er betydelig økt i sirkulasjonen 14 dager etter et hjerteinfarkt.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 12. sep. 2011 15:18 - Sist endret 10. nov. 2014 14:00