Disputas: Vilde Drageset Haakensen

Cand.med. Vilde Drageset Haakensen ved Institutt for klinisk medisin, Kreft- og kirurgiklinikken vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Biology of the normal breast: Relation to mammographic density and risk of breast cancer

1. opponent: Professor Per Hall, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige
2. opponent: Forsker Heidi Lyng, Institutt for kreftforskning, Oslo universitetssykehus HF
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Erik Wist, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Nina Aass, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Åslaug Helland, Oslo universitetssykehus HF

Brystkreft er en vanlig sykdom og rammer så mange som 1 av 10 norske kvinner i løpet av livet. Tidlig diagnostikk av sykdommen før den sprer seg er viktig for å bedre overlevelse. Sykdommen er hormonfølsom og kvinnens hormonelle historie påvirker også hennes risiko. Økt kunnskap om biologien i friske bryst kan hjelpe oss til å forstå hva som går galt når kreft utvikles. Det er også nødvendig for å finne bedre metoder til å identifisere de kvinnene som har høyest risiko for å utvikle kreft slik at vi kan gi råd om forebygging og oppdage sykdommen tidligere.
Vi har studert biologien bak noen av de viktigste risikofaktorene for brystkreft: Mammografisk tetthet og østrogen-nivåer i blodet og identifisert gener som har betydning for disse risikofaktorene. Dette bidrar til økt forståelse av hvorfor disse faktorene påvirker risikoen for å utvikle brystkreft.
Vi har tatt vevsprøver fra brystene til friske kvinner og funnet at det er en liten gruppe som har svært ulik biologi i brystet sammenlignet med de andre. Ut fra familiehistorie og hormonell historie kan vi anta at disse har økt risiko for å utvikle brystkreft. Biologien i disse brystene ligner på biologien i en undergruppe hissig brystkreft. Vi vil følge disse kvinnene videre for å se hvem som utvikler brystkreft. Først da kan vi bedre å identifisere kvinner med ekstra høy risiko og kanskje forutsi hvilken type brystkreft kvinnene eventuelt utvikler.
Mammografisk tetthet vises som hvite områder på mammogrammer og kvinner som har høyt mammografisk tetthet har 4-6 ganger økt risiko for å utvikle brystkreft. Kvinner med mye østrogen etter overgangsalderen gir økt celledeling brystene og dermed har økt risiko for brystkreft. Vi har funnet gener som har sammenheng med disse risikofaktorene. Når de identifiserte genene ikke fungerer som normalt kan de bidra til kreftutvikling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 11. mai 2011 09:08 - Sist endret 11. mai 2011 09:15