Disputas: Jonas Hallén

Cand.med. Jonas Hallén ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Cardiac troponin I and electrocardiogram for estimation of infarct size and for risk stratification in patients with ST-elevation myocardial infarction treated with primary percutaneous coronary intervention.

1. opponent: Professor David Erlinge, Universitetssjukhuset Lund, Sverige
  2. opponent: Professor Jan Erik Nordrehaug, Hjerteavdelingen, Universitetet i Bergen
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Geir Christensen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Lars Gullestad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Dan Atar, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Jonas Hallén har undersøkt hvordan en enkelt blodprøve eller et elektrokardiogram (EKG) kan brukes til å vurdere størrelsen på hjerteskaden og risiko for kronisk nedsatt hjertefunksjon hos pasienter som nettopp har gjennomgått et akutt hjerteinfarkt.

Hjerteinfarkt rammer mer enn ti tusen nordmenn hvert eneste år og skyldes som oftest en blodpropp i hjertets kransårer som blokkerer for blodforsyningen og dermed fører til at deler av hjertemuskelen dør. I etterkant av et akutt hjerteinfarkt er det viktig å vurdere pasientenes risiko for fremtidige hendelser og død slik at man kan sikre best mulig behandling og oppfølging.

I sin avhandling Cardiac troponin I and electrocardiogram for estimation of infarct size and for risk stratification in patients with ST-elevation myocardial infarction treated with primary percutaneous coronary intervention har Jonas Hallén og medarbeidere vist at størrelsen på hjerteinfarktet og risikoen for utvikling kronisk hjertesvikt raskt kan vurderes ved hjelp av en EKG-undersøkelse i løpet av de første timene etter akuttbehandling eller en enkel blodprøve av hjertemarkøren troponin I tatt 1 døgn etter innleggelsen. Resultatene understøtter tidligere studier og indikerer at enkle, billige og lett tilgjengelige tester kan gi legene informasjon som kan være verdifull for planlegging av videre behandling og oppfølging i kjølvannet av et hjerteinfarkt.

Funnene er publisert i internasjonale hjertetidsskrift og er et resultat av et bredt forskningssamarbeid på tvers av landegrensene.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 30. nov. 2011 15:54 - Sist endret 10. nov. 2014 14:00