Disputas: Jon Anders Halvorsen

Cand.med. Jon Anders Halvorsen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Acne and psychosocial problems. Cross-sectional epidemiological studies among adolescents.

1. opponent: Professor Gregor Jemec, Dermatologisk avdeling, Roskilde sykehus, Roskilde, Danmark

2. opponent: Førsteamanuensis Lars Tanum, Senter for rus- og avhengighetsforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Trine Bjørner, Avd. for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Harald Moi, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Lars Lien, Klinikk for psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Kviser hos ungdom
Kviser er den vanligste hudsykdommen hos ungdom, og affiserer i moderat eller alvorlig grad 14 % av alle 18-åringer i Oslo. Kviser, også kalt akne, kan gi permanente arr og merker i ansiktet og øvre del av kroppen. Akne kan også føre til psykiske eller sosiale ”arr”.
Hudlege og forsker Jon Anders Halvorsen har studert sammenhengen mellom akne og psykososiale plager hos 3775 ungdommer i Oslo. Data ble samlet inn ved hjelp av spørreskjema på videregående skoler.
Psykiske problemer som symptomer på depresjon og selvmordtanker, var dobbelt så vanlige hos ungdom med mye kviser i forhold til dem uten eller med lite kviser. Kosthold så ikke ut til å være en felles risikofaktor for kviser og psykiske problemer. Forøvrig var det funn som tydet på at et lavt inntak av friske grønnsaker hos jenter er assosiert med kviser.
Ungdom med mye kviser oppgav å ha mindre kontakt med venner, trives dårligere på skolen og mindre grad ha intime relasjoner, enn andre ungdommer. Studien gir ikke holdepunkt for at ungdom med mye kviser ble mobbet mer eller hadde dårligere kontakt med sin familie enn andre.
Studien viser at akne er en sykdom som har kan ha sammenheng med betydelig psykososiale problemer hos noen ungdommer. Siden akne er en svært vanlig sykdom, kan dette ha konsekvenser for mange unge menneskers helse. Akne bør ikke bagatelliseres som en uviktig hudsykdom av helsepersonell, foreldre eller ungdommene selv.  Siden et sterkt og effektivt legemiddel mot akne – isotretinoin- muligens kan føre til psykiske problemer, er det interessant og viktig å beskrive at kviser i seg selv i betydelig grad er relatert til psykiske problemer. Det var maksimalt 27 ungdommer som brukte isotretinoin av studiedeltakerne.
Resultatene fra studien kan bidra til at ungdom i fremtiden får bedre behandling mot akne.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 17. aug. 2011 09:16 - Sist endret 21. jan. 2013 08:54