Disputas: Kirsten Hannisdal

Cand.med. Kirsten Hannisdal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): "Tonsillar carcinomas in Norway, changes in etiology and prognosis."

1. opponent: Professor Johan Wennerberg, Öron- Näs- och Halskliniken, Skånes Universitetssjukhus, Lund, Sverige
2. opponent: Professor Ole Didrik Lærum, Gades institutt, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis G. Cecilie Alfsen, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Universitetet i Oslo

Professor Henrik Huitfeldt, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor emeritus Morten Boysen, ØNH-avdelingen, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Kirsten Hannisdal er nå avtalespesialist i øre-nese-hals sykdommer i Helse Sør-Øst i Oslo og belyser i dette doktorarbeidet årsaker til og leveutsikter ved kreft i mandlene. I perioden 1985-96 ble HPV-virus (Humant papillomavirus) påvist i 64% av svulstene mot 38% i perioden 1960-84. Disse norske dataene tilbake til 1960-tallet utfyller internasjonale data som viser en jevn økning av HPV-positive svulster over mange tiår i ulike land. Nylig ble den høyeste HPV-frekvensen på 93% påvist i Stockholm for perioden 2006-2007. Dog er mandelkreft relativt sjeldent, i Norge er det mindre enn 100 nye tilfeller pr. år. Andre studier viser at endrede seksualvaner, særlig økt oralsex, kan forklare overføring av HPV-virus fra kjønnsorgan til svelg og dermed økningen i mandelkreft. Ved diagnose av mandelkreft bør svulstvevet rutinemessig testes for HPV og pasientinformasjon anbefales utvidet. Samtidig med den økte forekomsten av mandelkreft er leveutsiktene lysere. Dels skyldes dette bedre behandling, dels at HPV-positive svulster synes å ha en annen biologi som gjør standard behandling mer virkningsfull. I tillegg til sykdomsutbredelse (TNM) og HPV-virus var både alder, kjønn og spindelproteinet BubR1 av betydning for pasientenes prognose. Pasienter med lite spindelprotein BubR1 i svulstene hadde en betydelig dårligere prognose med en 5 års overlevelse på 25% mot 60% for de øvrige. Dette kan ha en logisk forklaring siden spindelproteiner fungerer som en vaktmester og holder orden på celledelingen; lite vaktmester, mindre orden. Ettersom denne studien er den første som påviser en sammenheng mellom mengde av spindelprotein BubR1 og prognose ved mandelkreft, bør dette etterprøves i nye undersøkelser da spindelproteiner og relaterte mekanismer kan påvirkes av cellegifter. Arbeidet er basert på 310 pasienter behandlet ved Rikshospitalet og Radiumhospitalet i perioden 1960-1996, hvor HPV studien var et utdrag på 137 pasienter og spindelproteinstudien 105 pasienter.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 1. juni 2011 12:59 - Sist endret 21. jan. 2013 08:54