Disputas: Kent Hart

Cand.scient. Kent Hart ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Polymorphisms in the inflammatory and cellular stress related genes and risk of lung cancer

• 1. opponent: Professor Ulla Birgitte Vogel, Det Nationale Forskningscenter for arbejdsmiljø, København, Danmark
  • 2. opponent: Professor Johan Lillehaug, Molekylærbiologisk institutt, Universitetet i Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Arne Klungland, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Petter Kristensen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Seniorforsker Shanbeh Zienolddiny, Statens Arbeidsmiljøinstitutt, Oslo

Cand.scient Kent Hart har i sitt doktorgradsarbeid studert genvariasjoner i arvematerialet kjent som enkeltnukleotidpolymorfier (SNP) i gener som er involvert i betennelse og cellulære stressmekanismer. Regulering av uttrykket av disse genene ser ut til å ha en rolle i risiko for utvikling av kjemisk-indusert lungekreft. Den operable formen av ikke-små cellet lungekreft er studert. Flere av SNPene ligger i genområder som kan påvirke hvor mye av genet som uttrykkes. Enkelte SNPer i genet Interleukin-1 beta (IL1B) har tidligere blitt assosiert med økt risiko for blant annet mage- og lungekreft.
I den første publikasjonen er -31 T/C SNPen i promoterområdet til IL1B studert. Modellsystemet som er benyttet er humane lungeceller og DNA-vektorer. Resultatene viser at induksjonen av IL1B promotoren kan, avhengig av hvilken genvariant av IL1B som er tilstede, påvirkes forskjellig ved eksponering for kreftfremkallende stoffer som sigarettrøykkondensat eller Benzo[a]Pyrene. Dette innebærer at kjemisk eksponering kan ha betydning for hvor mye IL1B som dannes i lungene.
I den andre publikasjonen er en kombinasjon av fire SNPer i IL1B studert. De fire SNPene (-3893 G/A, -1464 G/C, -511 C/T og -31 T/C) forekommer i en bestemt rekkefølge kalt en ”haplotype” (GGCT) og er assosiert med øket risiko for lungekreft. Denne haplotypen ble funnet å forekomme i en større andel av individer med lungekreft sammenlignet med friske kontroller. Det interessante funnet er at denne risikohaplotypen også er assosiert med økte nivåer av IL1B genet i lungene til lungekreftpasienter.
I den tredje publikasjonen er flere funksjonelle SNPer i 9 gener involvert i betennelse og cellestressreaksjoner studert. En kombinasjon av SNPer er funnet der individer med 3 risikovarianter i genene CASP8, MMP1, IL10 og SEPS1 løper en forhøyet risiko for lungekreft.
Avhandlingen bidrar til økt kunnskap om hvordan genvariasjoner i inflammatoriske og cellestressrelaterte gener kan påvirke lungekreftutvikling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 27. sep. 2011 13:18 - Sist endret 10. nov. 2014 14:00